3
Dankzij deze man
hebben we na een
speurtocht veel
informatie over de
luchtfoto van
Schagen kunnen
achterhalen
Werkplaats op
de Kooy uit 1920
Wanneer is de foto gemaakt?
Omdat de heer A.A.C. Kramer de glasfoto-
plaat van Schagen in zijn bezit had en nauwe
banden had met de marineluchtvaartdienst,
kon ik samen met de heer van den Berg de
navolgende conclusies trekken;
1. De foto is genomen met een overboordca-
mera; een loodrechte camera geeft een
beeld recht naar beneden, onze foto is
wijds, dus zeker met een overboordcame-
ra genomen.
2. Als er een overboordcamera is gebruikt,
moet er een waarnemer in het vliegtuig
gezeten hebben, dus een piloot en een
waarnemer.
3. Het eerste vliegtuig bij de marinelucht
vaartdienst met plaats voor een piloot en
een waarnemer was de Fokker Cl, daar
voor waren slechts eenpersoons vliegtui
gen in gebruik.
De Fokker Cl is bij de rnarineluchtvaart-
dienst in 1917 in gebruik genomen, de
betreffende foto is dus van 1917 oflater.
Toen ik in de traditiekamer van het marine
vliegkamp de Kooy, dankzij Koos, wat mocht
snuffelen, kreeg ik een fotoboek in handen
met veel luchtfoto's van steden en dorpen. Al
bladerend viel mijn oog op de codering van
de foto's. Deze code, die nadat de glasfoto's
ontwikkeld waren werd aangebracht, viel mij
op omdat hij leek op die van de Schager foto
die de code C138 had gekregen. Ik begon te
bladeren bij foto C126 en vervolgens C135,
C148, C156. Alle foto's waren van plaatsen in
Noord-Holland; Medemblik, Bergen,
Enkhuizen, Bergen aan Zee enz. De foto van
Schagen kan niet anders dan tijdens deze
fotovlucht zijn gemaakt.
Ik mocht het album lenen om de foto's in te
scannen. Dit gaf mij de gelegenheid om het
rustig door te nemen.
De eerste foto in het album is er een van de
Mes op de Kooy gemaakt in 1920 gevolgd
door een plaatje van de werkplaats in dat jaar,
waarna de luchtfoto's volgen. De conclusie
kan dus zijn dat de foto van Schagen
gemaakt is in 1920.
iv'" :2&'&8sjg3i