3 Dankzij deze man hebben we na een speurtocht veel informatie over de luchtfoto van Schagen kunnen achterhalen Werkplaats op de Kooy uit 1920 Wanneer is de foto gemaakt? Omdat de heer A.A.C. Kramer de glasfoto- plaat van Schagen in zijn bezit had en nauwe banden had met de marineluchtvaartdienst, kon ik samen met de heer van den Berg de navolgende conclusies trekken; 1. De foto is genomen met een overboordca- mera; een loodrechte camera geeft een beeld recht naar beneden, onze foto is wijds, dus zeker met een overboordcame- ra genomen. 2. Als er een overboordcamera is gebruikt, moet er een waarnemer in het vliegtuig gezeten hebben, dus een piloot en een waarnemer. 3. Het eerste vliegtuig bij de marinelucht vaartdienst met plaats voor een piloot en een waarnemer was de Fokker Cl, daar voor waren slechts eenpersoons vliegtui gen in gebruik. De Fokker Cl is bij de rnarineluchtvaart- dienst in 1917 in gebruik genomen, de betreffende foto is dus van 1917 oflater. Toen ik in de traditiekamer van het marine vliegkamp de Kooy, dankzij Koos, wat mocht snuffelen, kreeg ik een fotoboek in handen met veel luchtfoto's van steden en dorpen. Al bladerend viel mijn oog op de codering van de foto's. Deze code, die nadat de glasfoto's ontwikkeld waren werd aangebracht, viel mij op omdat hij leek op die van de Schager foto die de code C138 had gekregen. Ik begon te bladeren bij foto C126 en vervolgens C135, C148, C156. Alle foto's waren van plaatsen in Noord-Holland; Medemblik, Bergen, Enkhuizen, Bergen aan Zee enz. De foto van Schagen kan niet anders dan tijdens deze fotovlucht zijn gemaakt. Ik mocht het album lenen om de foto's in te scannen. Dit gaf mij de gelegenheid om het rustig door te nemen. De eerste foto in het album is er een van de Mes op de Kooy gemaakt in 1920 gevolgd door een plaatje van de werkplaats in dat jaar, waarna de luchtfoto's volgen. De conclusie kan dus zijn dat de foto van Schagen gemaakt is in 1920. iv'" :2&'&8sjg3i

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2001 | | pagina 16