als opdracht luchtfoto's te maken, de eersten die ooit in Nederland vanuit een vliegtuig gemaakt werden. Dat was geen gemakkelijke opgave. Ze had den slechts de beschikking over een zoge naamde grondcamera, speciale luchtcame- ra's waren nog niet beschikbaar. Toch waren de resultaten niet onbevredigend, in elk geval voldoende om op de ingeslagen weg voort te gaan. Dat bleek nadat het door de bemanning op Soesterberg ingeleverde materiaal was ontwikkeld en afgedrukt door de fotodienst die huisde in een tot 'laborato rium' omgebouwde verzendkistvan een Farman-vliegtuig. Er was een belangrijk hulpmiddel voor de luchtverkenning bijge komen. De Eerste Wereldoorlog Al spoedig kreeg de luchtvaartafdeling - zij het door oorlogsomstandigheden; de eerste wereldoorlog was inmiddels uitgebroken - de beschikking over een echte luchtcamera. Deze was afkomstig van een geïnterneerd Duits verkenningsvliegtuig. Het was een zogenaamde 'pistoolcamera'. Gerichtwerd er met een handvat met een kolf terwijl voor de belichting een trekker diende. Een firma uit Amsterdam kopieerde deze uitstekende camera en weldra had de luchtvaartafdeling de beschikking over een aantal van deze apparatenHet waren er echter niet genoeg om alle verkenningsvliegtuigen van een camera te voorzien. De internering van bui tenlandse vliegtuigen die een noodlanding moesten maken ging echter door en binnen niet al te lange tijd had men een grote ver scheidenheid aan camera's. Behalve Duitse ook Franse, Engelse en zelfs Zwitserse. Nadat er in 1918 een einde was gekomen aan de Eerste Wereldoorlog, werd uit Duitse oor- logsvoorraden een belangrijk aantal came ra's aangeschaft met een plaatformaat van 13 x 18 cm. Deze hebben tot ver in de jaren der tig dienst gedaan en er zijn duizenden foto's meegemaakt'. Anton Albert Christiaan De luchtfotografie wordt volwassen Kramer (omcirkeld) Na de mobilisatiejaren van 14-18, volgden de ontwikkelingen elkaar snel op. Medio 1919 werd door de fotodienst een geheel naar de eisen van die tijd ingericht gebouw in gebruik genomen. De waarnemers-oplei ding werd uitgebreid met een cursus Iuchtto- tografie, zowel theoretisch als praktisch, zodat de resultaten van de luchtfotografie een steeds hoger peil bereikten. Behalve aan loodrechte- en overboordfotografie, werd er veel aandacht besteed aan het maken van seriebeelden en stereoscopische foto's. Een van de taken van een waarnemer werd dus het maken van luchtfoto's; zeker geen klei nigheid. Voor het maken van een overboord- opname moest de waarnemer rechtop gaan staan, de zware camera overboord houden en dan op het juiste moment afdrukken. Vijfhonderd, 1000 of 1500 meter is dan enorm hoog en het is er, vooral 's winters, verschrikkelijk koud. De Fokker 13

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 2001 | | pagina 15