SCHROEFSTOOMBOÖTDIÉHST
Gebr, Zur Muhlen.
Goedkoope Pleiziervaart
Beide Pinksterdagen en ver
volgens iedpren Zondag.
Retourbilletten eea dag geldig.
Eerste kajuit T 0.50. Tweede kajuit I' 0.20
6
130 jaar geleden dat de stoomlocomotieven regelmatig tussen Alkmaar en
Den Helder hun sissende geluiden lieten horen, vergezeld van zwarte
rookflarden en witte condens wolken. Wie in Alkmaar door wilde reizen naar
Amsterdam moest daar aanvankelijk nog overstappen op de oude vertrouwde
stoombootdienst van de Alkmaars Packet of de schroefstoomboot Dolfijn.
Een jaar later kon men kiezen voor de boot of een omweg met de trein via
Uitgeest naar Haarlem en vandaar over de "oude lijn" naar Amsterdam. In
1878 was het dank zij de voltooide inpolderingen in de IJmond mogelijk om
de hoofdstad rechtstreeks per trein te bezoeken. Nooit eerder was het voor
bewoners uit de regio Schagen mogelijk geweest om op een dag heen en terug
te reizen naar Amsterdam met redelijke tijd om daar inkopen te doen. Voor
die dagen een ongekend en snel vervoermiddel.
Botsing met de spoorbrug
Het was allemaal even wennen. Ook voor de kapitein van de stoomboot van
de Gebr. Zur Muhlen. Kort na de opening van de spoorlijn ramde hij pardoes
de gesloten spoorbrug over het Noord-Hollands Kanaal bij Breezand. Met
oorverdovend lawaai schoof het schip met zijn steven onder de brugliggers en
sloegen de mast, stuurrad en pijp van het dek. De klap was hard aangekomen
maar de passagiers en bemanning kwamen met de schrik
vrij. Velen vervolgden hun reis met de even later
passerende stoomboot de "Stad Alkmaar". Sommigen
gingen te voet of met paard en wagen verder. Of het
ongeluk opzet was om de concurrerende
treinmaatschappij tijdelijk uit te schakelen vermeld de
historie niet. Van de bootdiensten heeft de Alkmaarse
Packet het als een der laatsten in de jaren dertig tenslotte
tegen de trein moeten afleggen. Geleidelijk werden bij
de treinmaatschappij de Stephensen locomotieven,
gefabriceerd in Newcastle, en de locs van Borsig uit
Berlijn, door zwaardere stoomlocs vervangen en
werden de diensten uitgebreid. Ruim 10 jaar na de
tweede wereldoorlog werd het traject door diesel-
electrische en sinds de zomer van 1958 uitsluitend door
elektrische treinen bereden.
Tegenwoordig kan men dagelijks elk half uur met de
N.S. uit Schagen vertrekken, ondanks het feit dat in
1869 een boer onder Oudesluis, die eens per jaar met
het spoor de Schager markt bezocht, na het vermorzelen
van een koe, de maatschappij bezwoer nooit meer met
de trein te reizen.
Bronnen:
- Spoorwegarchief, Utrecht
- Archief V.N.D, Alkmaar
- Kadaster, Alkmaar
Noten:
Het costuumpje dat de kleine Willem Boogh droeg bij de eerste steenlegging is te
zien in museum-boerderij Vreeburg.
TT*'ar
Van NIEUWEDIEP morgana 7j uur.
u t ALKMAAR 'a avonds 7 u
I iin MEI u 8i u
Door deze dienst wordt liet publiek eene aange
name gelegenheid aangeboden, Alkumnr'en spltopne
o ui ai reken, oU Heilo, Egmond, Bergen en jSchooil
1 tc broeken, 8500
I i
De Kakelepost, februari 1999