Onderhandelen over de grondprijzen
De moeilijke onderhandelingsprocedures over de grondaankopen begonnen.
In de Schager Kogge te zou de aan te leggen Staatslijn K. een waar spoor
door de eeuwenoude verkaveling trekken. Toen de Schager boeren Abraham
Borst, Willem Vader en Klaas Meurs de eerste landmeters zagen verschijnen,
die piketten sloegen in hun land tussen de koeien, werd het werkelijkheid.
"Hoe zullen wij het hooi en de koeien moeten thuishalen als de spoorlijn
ineens ons land in tweeen gaat delen?" was de vraag van Jacob Hopman,
Pieter Schoorl, Klaas Kant en Pieter
Timmerman.
Voor zwaar gedupeerden zou er een aparte
overweg komen met dammen voorzien van
hekken in de bermsloten. "Hoe groot is de
schadeloosstelling, als het "spoor" een
gehuurde boomgaard in tweeen deelt?"
was de vraag van Gerrit Kroone. Hij kreeg
slechts ƒ28.- schadevergoeding voor
oogstderving. Gerrit huurde een
boomgaard aan de Hoep van de R.K. kerk
van Schagen.
Voor die vijf are grond met hierop een
paar vruchtbomen die de kerk moest
afstaan, incasseerde pastoor Henry van
Lith f 17,.40. De pastoor was met het
voltallige kerkbestuur voor notaris Sloos te
Winkel verschenen om het
verkoopcontract te ondertekenen. Dat
bestuur bestond uit, Cornelis Stroomer,
Jan Huijberts, Simon Kruijer en Cornelis
Borst, allen boeren en gemachtigd door de
Bisschop van Haarlem
Jacob Stammes ontving voor het
doorsnijden van zijn gehuurde akkertje zaadland in sectie D 171, groot
0.16.60 ha. precies f 52,80. Het was mooi meege-nomen, dat wel, maar het
gaf ook veel overlast.
Het hoogste bedrag (ƒ17764,50) werd betaald aan Aldert Kruijer. Op de
3.36.70 ha weiland, waar hij jaren zijn koeien had gemolken zou het station
gebouwd en het rangeerterrein aangelegd worden.
Geertje Keuris, de weduwe van Cornelis Tuinman, was ongeletterd. Zij liet
de kastelein en metselaar, Klaas Selderbeek voor haar onderhandelen. Haar
oude langhuisstolpje moest gedeeltelijk worden afgebroken. Alleen het
voorhuis aan de Nes op de hoek van de Schoenmakersweg mocht blijven
staan. Het staat er nog steeds, juist voor de overweg links. Voor de grond
waar het stolpgedeelte op stond wist Selderbeek er voor haar en een
veertiental erfgenamen, 495,35 uit te slepen; voor de H.S.M. een koopje.
Staatslijn K trok een waar
spoor door de eeuwenoude
verkaveling.
Boerderij afgebroken en herbouwd
Zo goedkoop kwam de H.S.M. er bij Klaas Rezelman niet van af. Zijn
kapitale stolpboerderij stond midden op het geplande tracé aan de Nes waar
de overweg moest komen en moest daarom geheel worden afgebroken. Ruim
voor de aanleg van de aarden baan had Klaas al overeenstemming bereikt
over de vergoeding voor zijn stolp en zijn land. De opstal zou door hem zelf
en te "zijner profijte" mogen worden afgebroken en vervoerd worden. Dat
4
De Kakelepost, februari 1999