Wie repareert de brug?
R.J.M. van de Pol
Tot ver in de negentiende eeuw kon met een kleine boot bijna elk huis in
Schagen te bereiken. De plaats was doorsneden met waterwegen. Deze
waren niet alleen belangrijk voor de aan- en afvoer van goederen maar ook
van essentieel belang voor de waterhuishouding. Evenals nu hadden de
bewoners een hekel aan natte voeten!
Voor het verkeer te land waren op verschillende plaatsen bruggen
aangebracht. De meeste waren van hout, zoals die van de Loet naar de
Bierkade en de Lagezijde van de Loet en die van het Noord naar de
Lagezijde van het Noord. De eigenaars van de woningen aan de Bierkade, de
Lagezijde van de Loet en de Lagezijde van het Noord hadden zich bij de
koop van een huis verplicht een evenredig deel van het onderhoud van de
brug te betalen.
Op drie plaatsen kruiste het water een belangrijke verbindingsweg. De
Langesloot kruiste het Noord bij het Rapenpad, de Gracht liep door tot de
Markt en had daar een verbinding met het water dat achter de Rode Leeuw
liep naar de Langesloot. De sloot langs de Begijnenlaan, de latere Laansloot,
liep door tot in de Gracht. Voor het verkeer te land waren op deze punten
stenen bruggen gebouwd door de Schagerkogge het waterschap dat
verantwoordelijk was voor de waterhuishouding De drie bruggen werden
Koggebruggen genoemd. Om onderscheid te kunnen maken tussen de
verschillende bruggen noemde men die in het Noord "Stenen pijp", de brug
in de Laagzijde bij de Markt was de 'Westelijke Koggebrug" en die bij de
Laan "Oostelijke Koggebrug" of "Begijnenbrug".
Deze bruggen zijn afgebroken toen de grachten gedempt werden. Alleen de
Langesloot kruist nog heden - ondergronds natuurlijk - het Noord. De brug is
hier vervangen dooreen duiker. De fraaie jaarsteen - met het jaartal 1671-
Historische Vereniging Schagen e.o.
17