het begin van deze eeuw konden boerendochters zich door het
volgen van landbouwhuishoudonderwijs bekwamen voor hun
toekomstige taak. Er werden toen, naar aanleiding van een rap
port uit 1909 van de Vereeniging tot Ontwikkeling van den Land
bouw in Hollandsch Noorderkwartier, in Hoorn, Alkmaar, Scha-
gen en Purmerend landbouwhuishoudscholen gevestigd. Deze
scholen boden twaalf- a dertienjarige meisjes een vijfjarige cur
sus die aansloot op de lagere school. Gedurende de eerste twee
cursusjaren werden de lessen twee dagen per week gegeven, de
laatste jaren een dag per week. De schoolprogramma's werden
steeds omvangrijker, zodat de eerste twee leeijaren uitgroeiden
tot volledig dagonderwijs.
De vier landbouwhuishoudscholen waren weliswaar gunstig ver
spreid over een klein gebied, maar meisjes die te ver weg woon
den konden er geen gebruik maken. Zij hadden meer aan ambu
lante cursussen, die in het eigen dorp werden gegeven.
Het landbouwhuishoudonderwijs smolt in de zestiger jaren sa
men met het huishoud- en nijverheidsonderwijs.
16
17
RI IKSl ANDBO'JWWN I ERSCUOOL
SCHAGf M
Het schoolgebouw zoals wij dit
nu nog kennen.
De gegevens over het landbouwonderwijs zijn ontleend aan de jaarversla
gen van de gemeente Schagen (GA Schagen, inventarisnummers. 220 t/m
232) en daarnaast aan
J. Bregman, Schagen door de eeuwen heen. Den Helder 1965, p. 152-154;
N B. Goudswaard, Agrarisch onderwijs in Nederland 1783-1983. Culemborg
1986;
M.H.A. Jansen P. van Schaik, Landbouwpionierswerk in Hollands Noor
derkwartier, in: WFON, 41e bundel, 1974, p. 166-180,
J.L. van Zanden, De economische ontwikkeling van de Nederlandse land
bouw in de negentiende eeuw, 1800-1914. AAG Bijdragen 25. Wagenin-
gen 1985, p. 111-112 en p. 137.