12 Mijn eerste zorg was het doek goed op te slaan en er voor te zorgen dat het niet zou verkommeren. Als enige geschikte plaats om het te bewaren en er ook nog van te genieten leek mij één van de wanden van mijn klaslokaal in de le Montessori Mavo te Amsterdam in de Nw. Looiersstraat waar ik leraar Geschiedenis was. Veertien jaar hebben niet alleen ik maar ook honderden en honderden leerlingen van onze school van het werk van Groothuizen genoten. Het schilderij stelt een parklandschap voor met trappen, vijver bosschages, contouren van een paleis of buiten verblijf. In de vijver twee zwanen, op een trap een bal spelend meisje. Aan een gedekt tafeltje op de voorgrond twee kinderen in gebed verzonken, terwijl een koksjongen een dampende schotel opdient. Het is hier en daar beschadigd, de kleuren zijn flets, maar het geheel heeft iets charmantsniet in het minst door de raadselachtige herindeling van de uiteindelijk overgebleven panelen. Het wanddecor bevond zich in het huis aangegeven met een X. Uudere Schagenaars moeten zich de echte voorstelling nog kunnen herinneren. Over Schagenaars gesproken. We woonden nu zelf ook in Schagen en het bleef geen geheim dat er een "Schagens" doek ergens in Amsterdam hing. Dokter Koning, voorzitter van Museumboerderij Vreeburg sprak mij dan ook een jaar of 10 geleden aan over het in mijn bezit zijnde wand- décor. Omdat het niet zo eenvoudig was meteen een goede oplos sing te vinden spraken we af dat als het moment gekomen zou zijn waarop ik geen les meer zou geven, van school of van baan zou veranderen, het schilderij zou terug keren naar Schagen. Hier komt het vandaan en hier hoort 't natuurlijk thuis. Zo is het ook gegaan. In 1990 kwam er verandering in mijn werksituatie en kon ik dokter Koning vertellen dat het wanddecor weer in Schagen zou terugkeren.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1991 | | pagina 14