ST00MB00TDIENST AMSTERDAM 3LNIEliWEDIEP. Zonder Overladen. DAGELIJKS Van AMSTERDAM {Rijn- en IJsselsleiger) 's Avonds 1© Ure. het NIEUWEDIEP*s Middags 12 Direct correspondeer©nde op den Spoortrein, die 's Namiddags ten 1 ure 30 min. van het NIEUWEDIEP vertrekt en ten 2 ure 40 min. te ALKMAAR aankomt. Bij aankomst van den trein zal eene OMNIBUS gereed staan om Passagiers over t© bren gen naar de Stoombootdie circa ten 3 ure van Alkmaar naar Amsterdam vertrekt. 12 DE TREINTRAGE ONTSLUITING \7Af\J DE NOORDKOR Wie 's morgens oF 's avonds op doordeweekse dagen wel eens op het station van Schagen komt, er vaart aan den lijve hoe belang rijk de trein is: honderden Fo rensen gaan 's morgens en komen 's avonds weer terug. Het is dan ook geen wonder dat uitgerekend Schagen uitbundig Feestvierde toen op 18 december 1865 de eerste trein het station aandeed ook al was die "Feesttreinniet meer dan een locomotieF met 15 zandwagens van de aannemer die dit spoordeel aanlegde. Er was dan ook alle reden voor, want in eerste aanleg zou Schagen geen station krijgen en bovendien verwachtte men hier vooral ontsluitingsmogelijkheden van dit nieuwe vervoermiddel. Aanvankelijk bracht de "ijzeren weg" van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappijde ex ploitant van de Noord-Hollandsche Staats-Spoorwegechter niet die grote verandering: de H.IJ.S.M. werkte de eerste jaren met een gevoelig verlies (in 1866 F 28. 943. -). Daar waren redenen voor: 1. De lijn liep aanvankelijk van Den Helder tot Alkmaar, waardoor van een echte ontsluiting geen sprake kon zijn. Pas op 20 augus tus 1867 kon men per trein van Den Helder naar Den Haag reizen, maar pas in 1878 was Amsterdam berei kbaar 2. Een retour Den Helder Alk maar kostte le klas F2.25, 2e klas F2.- en 3e klas Fl.30 in een tijd waarin de gewone arbeider per week F7. - verdiende. Toch kondigde die werktrein op 18 december 1865 zonder twijFel een nieuwe tijd aan. Dat begrepen Jo— hannes van der Haag en de weduwe Quinterne te Haarlem als exploi tanten van de bloeiende diligence dienst in dit gebied heel goed, ook al konden zij de concurrentie aanvankelijk best aan omdat men na Alkmaar toch weer met de koets verder moest. En ook het goederen vervoer bleeF via het Noordhol lands kanaal gaan omdat er van tijdsbesparing geen sprake was doordat er overgeladen moest woi den van de trein op de boot. De H. IJ.S.M. zocht zelFs kontakt met de diligence- en bootdiensten om tot een sluitende dienstrege ling te komen. In dit verband spreken adverten ties boekdelen: "Een stoomboot- dienst" zonder overladen, een omnibusdienstvan station naar di1igence F.Ti mme r BRON: Noordhollands Dasblad, 18 dec. 1965 (feestkrant t.g.v. honderdjarig bestaan van de spoorlijn Den Helder - Alkmaar.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Kakelepost - Schagen | 1987 | | pagina 15