16
vdoral gelijkmatig doorliep.(Uit de baan lopen kon het paard niet,omdat
de kop van het dier met een touw vastzat aan een balk tegenover de tret-
balk.
In de nazomer en herfst viel er weinig te dorsen.Dan moest dhr.Blokker
met het paard en een wagen stenen rijden.Deze stenen waren bestemd voor
de Regentenstraat en de Roggeveenstraat die in deze tijd - we spreken
van rond 1905 - aangelegd en bebouwd werden.De stenen werden met 10-tons-
vletten van Stoel aangevoerd naar een steiger aan de Dorpen.Hier werden
ze door de schippers op de kant gezet,laadde Blokker ze op zijn wagen en
zette ze op de bouwplaats op stapels.Zwaar werk voor een jonge jongen.
Als er in de winter door de ijsgang niet gevaren werd,werd er door (lovers
met paard en wagen op Alkmaar gereden voor de beurtschippers.De lading
bestond uit het losse beurtgoed,maar ook uit varkens.De beurtschepen van
De Wilde,Beers en Dekker,later Speets,lagen in het water van de Loet.
Bleeker en Hoogland voeren in die jaren op Amsterdam.
De stal van Gfovers stond aan het Laantje,een zijweggetje van de Loet,
nu de Provinciale weg.Aan dat Laantje stonden meerdere,vocral kleine
huisjes.In een van deze huisjes woonde Vlaskamp,een wegwerker,en in een
ander Antje,die een lange Goudse pijp rookte.
De baas van dhr.Blokker.de al eerder genoemde Govers,was de schoonvader
van Hendrik Raven van de bekende paardenstalling en caféhouder aan de
Loet,later Ndc.Raven,nu de Lantaarn,
Op het bekande Vreeburg woonde toen Paterjhet huidige park daarachter
was toen een kolossale boomgaard.
Blokker herinnert zich dat de Loet werd bevolkt door veel winkels:
slagerij en,bakkerijen,timmerlui en schilders.
Dhr.Cornelis Blokker woont nu het bejaardenhuis Homhoeve
te Dirkshorn.Hier werden deze herinneringen opgetekend door
A.Kapitein