Sint Barbara
De Heilige Barbara is een christelijke heilige, die
geldt als beschermster tegen brand en bliksem en te
gen een plotselinge dood.
Zij zou gewoond hebben in Klein-Azië, in het plaats
je Nicomedië, waar haar vader, die heiden was, zijn
mooie dochter opsloot in een toren met daarbij een
gebouwd badhuis. Dit badhuis had twee ramen. Op
haar verzoek werden het drie ramen om zo de Heilige
Drievuldigheid te eren.
Toen haar vader de bekering tot het Christendom be
merkte, ontstak hij in woede, onthoofdde haar en werd
daarna zelf door de bliksem getroffen. Dit gebeurde
omstreeks het jaar 306.
Uitvaartverzorger De Jongh beschikt over een uitvaart
centrum bij de St.-Pancratiuskerk en Uitvaartverzorging
IJmond over de aula op de begraafplaats Onderlangs. De
voorgangers van laatstgenoemde organisatie waren de he
ren Van Balgooi, De Boer en tenslotte P.Q. van Daalen.
De Castricumse Uitvaartvereniging stelt zich ten doel de
belangen van de nabestaanden in de moeilijke periode van
rouw en rouwverwerking te behartigen en te bemiddelen
tussen de nabestaanden en het toegenomen aantal begrafe
nisondernemers met hun meer commerciële aanpak.
Zowel de bestuursleden als voorheen de dragers zien hun
werk in de eerste plaats als een opdracht die ongetwijfeld
voortkomt uit het gevoel voor de burenplicht, zoals vroe
ger in Castricum gebruikelijk was.
Piet Blom
Schilderij van St. Barbara gemaakt door Lucas Cranach (1472-1553).
Bronnen:
Deelen van, D., Historie van Castricum en Bakkum, 1973;
Dekkers, C., Dorren, G., Eerden van, R., Het land van Hil-
de, Archeologie in het Noord-Hollandse kustgebied, 2006;
Dunk, Th.H. von der, De vorige Sint-Pancratiuskerk te
Castricum, 32e Jaarboek Oud-Castricum (2009);
Genealogie, uitgave van het CBG te Den Haag, jaargang
11, nr. 2;
Kol, ir. J., De parochiekerk Sint Pancratius tot aan de re
formatie, 15e Jaarboek Oud-Castricum (1992);
Koning, drs. J. de, Evaluatie-rapport opgraving Castri-
cum-De Boogaert Fase I, 2010;
Monument, uitgave van de Stichting 'Castricums Monu
ment ons een zorg', 2003;
Numan, A.M., Noord-Hollandse Kerken en kapellen in de
Middeleeuwen, 2005;
Regionaal Archief Alkmaar, archief gemeente Castricum,
archief burgemeester, strandvonder;
Roos, R. (red), Duinen en mensen, Kennemerland, Stich
ting NatuurMedia, Amsterdam 2009;
Ruijter de, Q.Schippers van het Stet, 1975;
St. Pancratiuskerk Castricum 100 jaar, 1911-2011, uitgave
van R.-K. Parochie De Goede Herder.
De lijkkoets of rouwkoets, die vaak werd ingezet, was van
Jan Twisk van het Schoutenbosch. De koets werd bespan
nen met twee zwarte Friese paarden. Toen hij zelf in 1991
kwam te overlijden, werd hij overeenkomstig zijn wens
ook in een rouwkoets, zelfs met vier paarden ervoor, naar
het kerkhof gebracht. Het was niet zijn eigen koets, want
die was eind jaren 60 al gesloopt. Theo Twisk: "kan de
achteras is een wip gemaakt voor de kinderen
Beide Castricumse verenigingen hadden een eigen bode
en eigen dragers, die hiervoor een kleine vergoeding kre
gen. Na vele jaren van overleg tussen de twee verenigin
gen werd in 2004 besloten tot fusie en ontstond de 'Castri
cumse Uitvaartvereniging'.
Als uitvaartverzorgers treden op De Jongh Uitvaartverzor
ging B.V. en Uitvaartverzorging IJmond.
Gesprek met Simon Mooij
Mijn grootvader was al actief bij het dragen van over
ledenen naar het graf, toen burenplicht nog normaal
was. Ook mijn vader Piet Mooij was, als bestuurslid
van de vereniging, betrokken bij het waardig ten gra
ven dragen van overledenen. Mijn grootvader Piet is
een van de oprichters in 1924 van de Eerste Onder
linge Begrafenis Vereniging 'de Laatste Eerin Cas
tricum, waar inwoners van Castricum/ Bakkum lid
van konden worden en jaarlijks voor het lidmaatschap
betaalden.
Er was een reglement opgesteld, waarin de tarieven
voor begrafenissen in drie klassen, le, 2e en 3e klas
se. De laatste was de goedkoopste. Leden kregen een
korting op de gemaakte kosten en dat is nog zo.
61