8
SHSE
Cees Steeman en
Sientje Kuiper in
1929(12).
denierswinkel aan de Schoolstraat,
woonde eerst aan de Kramersweg,
daarna hoek Gasstraat-Oude Haarlem
merweg, na 1937 aan de Schoolstraat
10 en tenslotte na 1952 in de Geel-
vinckstraat, overl. Alkmaar 27-4-1983,
tr. Castricum 1-9-1915 met Reinier
Stet, geb. Castricum 8-9-1891had een
petroleumhandel, was vanaf 1940 nog
korte tijd expediteur, overl. Castricum
29-12-1967, zn. van Johannes Stet en
Stijntje Twisk.
4 Cornells (Cor) geb. 10-5-1896, tr. met Catharina
Lute zie 19
5 Willem J.(Wim) geb. 4-4-1898, tr. met Catharina M.
Dekker zie 20
6 Johannes (Joh) geb. 29-5-1900, tr. met Maria Cl. Rijs
zie 21
7 Geertruida M. (Geertje)
geb. 27-6-1902, religieuze, woonde in
'Sancta Maria' te Noordwijk-Binnen,
aldaar overl. 12-4-1991.
8 Agatha (Aagje) geb. 14-3-1904, woonde in Akersloot,
vanaf 1955 in Australië, aldaar overl.
Melbourne 13-2-1996, tr. Castricum
14-5-1929 met Johannes Simon (Jan)
Deijlengeb. Akersloot 18-10-1905,
smid, elektricien, overl. Melbourne
(Australië) 5-2-1990, zn. van Adrianus
Deijlen en Johanna Duin.
9 Johanna (Jo) geb. 18-1-1907, woonde vanaf 1931 in
Wijk aan Zee, later in Beverwijk (Oos-
tertuinen), overl. Heemskerk 8-7-1990,
tr. Castricum 29-7-1931 met Hendrik
(Henk) van der Laan, geb. Krommenie
23-2-1906, melkhandelaar, overl. Be
verwijk 24-4-1964, zn. van Jan van der
Laan en Neeltje Glaudorff.
In het Nieuwsblad voor Castricum verscheen op 18 okto
ber 1940 een artikel, waarin Cees Steeman sr., de grond
legger van een groot bedrijf, het één en ander vertelt over
zijn bedrijf, dat 50 jaar bestaat:
1 nov. 1890 - 1 nov. 1940
Steeman's Vrachtdienst in 't Goud.
Van Ezelkar tot een groot
Auto-Expeditie-bedrijf.
Thans is het een groot bedrijf met vertakkingen in
een groot gedeelte van het land. Overal ziet men in
Noord- en Zuid-Holland en in Gelderland de beken
de licht-geschilderde vrachtwagens van Steeman 's
dienst. Het is niet altijd zo geweest. Vijftig jaar
geleden begon de heer C. Steeman heel eenvoudig
met een hondenkar en later met een ezelwagentje,
waarmee hij lopend driemaal per week een dienst
op Alkmaar onderhield. Door weer en wind, bij re
gen en sneeuw en langs dikwijls vrijwel onbegaan
bare wegen werden bestellingen als petroleum en
zeep vervoerd. Daarbij moest alles zo zuinig moge
lijk berekend worden, wat in verband met het hoge
tolgeld, dat te Heiloo moest worden betaald, vaak
een omweg over Limmen betekende.
Na een paar jaar kon de heer Steeman zich een wa
gen met twee wielen permitteren en nam het aan
tal klanten toe. Hij onderscheidde zich van andere
vrachtrijders, door het zogenaamde 'aanleggen
bij klanten voor een borreltje zeer te beperken.
De zaak en zijn gezin van negen kinderen gingen
hem boven alles. Het bedrijf groeide, er kwamen
karren bij en zijn zoons gingen zich ook in het be
drijf verdienstelijk maken. Toen in 1914 de oorlog
kwam brak een moeilijke tijd aan, maar Steeman
was gehard tegen moeilijkheden en kwam ze ook
nu te boven. Ondertussen had hij ook nog de zorg
voor zijn boerderij, zijn tuin en zijn koeien, zodat
hij het vrachtbedrijfging overlaten aan zijn jongste
zoon Joh. Steeman. Deze ging ook auto 's gebruiken
en stichtte in Amsterdam een bestelhuis genaamd
'De Ondernemingdat na tal van verbouwingen en
vernieuwingen uitgroeide tot een der belangrijkste
bestelhuizen van Amsterdam. Onder diens bekwa
me leiding is de lijndienst Castricum, Amsterdam,
Beverwijk en IJmuiden tot stand gekomen. Nog
slechts enkele maanden geleden werd Steeman's
Vrachtdienst wederom uitgebreid met de lijndienst
Castricum-Amsterdam-Arnhem
De oude heer Steeman leeft nu gelukkig temidden
van zijn getrouwde zoons en dochters, acht in getal
en hij mag zich verheugen in het bezit van een zes
tigtal kleinkinderen.
89
ësüsbhmB