8 SHSE Cees Steeman en Sientje Kuiper in 1929(12). denierswinkel aan de Schoolstraat, woonde eerst aan de Kramersweg, daarna hoek Gasstraat-Oude Haarlem merweg, na 1937 aan de Schoolstraat 10 en tenslotte na 1952 in de Geel- vinckstraat, overl. Alkmaar 27-4-1983, tr. Castricum 1-9-1915 met Reinier Stet, geb. Castricum 8-9-1891had een petroleumhandel, was vanaf 1940 nog korte tijd expediteur, overl. Castricum 29-12-1967, zn. van Johannes Stet en Stijntje Twisk. 4 Cornells (Cor) geb. 10-5-1896, tr. met Catharina Lute zie 19 5 Willem J.(Wim) geb. 4-4-1898, tr. met Catharina M. Dekker zie 20 6 Johannes (Joh) geb. 29-5-1900, tr. met Maria Cl. Rijs zie 21 7 Geertruida M. (Geertje) geb. 27-6-1902, religieuze, woonde in 'Sancta Maria' te Noordwijk-Binnen, aldaar overl. 12-4-1991. 8 Agatha (Aagje) geb. 14-3-1904, woonde in Akersloot, vanaf 1955 in Australië, aldaar overl. Melbourne 13-2-1996, tr. Castricum 14-5-1929 met Johannes Simon (Jan) Deijlengeb. Akersloot 18-10-1905, smid, elektricien, overl. Melbourne (Australië) 5-2-1990, zn. van Adrianus Deijlen en Johanna Duin. 9 Johanna (Jo) geb. 18-1-1907, woonde vanaf 1931 in Wijk aan Zee, later in Beverwijk (Oos- tertuinen), overl. Heemskerk 8-7-1990, tr. Castricum 29-7-1931 met Hendrik (Henk) van der Laan, geb. Krommenie 23-2-1906, melkhandelaar, overl. Be verwijk 24-4-1964, zn. van Jan van der Laan en Neeltje Glaudorff. In het Nieuwsblad voor Castricum verscheen op 18 okto ber 1940 een artikel, waarin Cees Steeman sr., de grond legger van een groot bedrijf, het één en ander vertelt over zijn bedrijf, dat 50 jaar bestaat: 1 nov. 1890 - 1 nov. 1940 Steeman's Vrachtdienst in 't Goud. Van Ezelkar tot een groot Auto-Expeditie-bedrijf. Thans is het een groot bedrijf met vertakkingen in een groot gedeelte van het land. Overal ziet men in Noord- en Zuid-Holland en in Gelderland de beken de licht-geschilderde vrachtwagens van Steeman 's dienst. Het is niet altijd zo geweest. Vijftig jaar geleden begon de heer C. Steeman heel eenvoudig met een hondenkar en later met een ezelwagentje, waarmee hij lopend driemaal per week een dienst op Alkmaar onderhield. Door weer en wind, bij re gen en sneeuw en langs dikwijls vrijwel onbegaan bare wegen werden bestellingen als petroleum en zeep vervoerd. Daarbij moest alles zo zuinig moge lijk berekend worden, wat in verband met het hoge tolgeld, dat te Heiloo moest worden betaald, vaak een omweg over Limmen betekende. Na een paar jaar kon de heer Steeman zich een wa gen met twee wielen permitteren en nam het aan tal klanten toe. Hij onderscheidde zich van andere vrachtrijders, door het zogenaamde 'aanleggen bij klanten voor een borreltje zeer te beperken. De zaak en zijn gezin van negen kinderen gingen hem boven alles. Het bedrijf groeide, er kwamen karren bij en zijn zoons gingen zich ook in het be drijf verdienstelijk maken. Toen in 1914 de oorlog kwam brak een moeilijke tijd aan, maar Steeman was gehard tegen moeilijkheden en kwam ze ook nu te boven. Ondertussen had hij ook nog de zorg voor zijn boerderij, zijn tuin en zijn koeien, zodat hij het vrachtbedrijfging overlaten aan zijn jongste zoon Joh. Steeman. Deze ging ook auto 's gebruiken en stichtte in Amsterdam een bestelhuis genaamd 'De Ondernemingdat na tal van verbouwingen en vernieuwingen uitgroeide tot een der belangrijkste bestelhuizen van Amsterdam. Onder diens bekwa me leiding is de lijndienst Castricum, Amsterdam, Beverwijk en IJmuiden tot stand gekomen. Nog slechts enkele maanden geleden werd Steeman's Vrachtdienst wederom uitgebreid met de lijndienst Castricum-Amsterdam-Arnhem De oude heer Steeman leeft nu gelukkig temidden van zijn getrouwde zoons en dochters, acht in getal en hij mag zich verheugen in het bezit van een zes tigtal kleinkinderen. 89 ësüsbhmB

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 2009 | | pagina 91