vastgesteld, burgemees- het uiterlijk achtergevel /astgesteld. begeleiding in. In zijn op: "Veel :n gemeente orden". De )lan werd in ze van het yeest. eidingsplan iet een zeer arakteristie- ooruit was. iwing in de k is voor de aleerde dat et rijenhuis ng van het lok veel te te vormen, werpen van ers werden :gd waren, meentelij ke dstandstoe- 'an het uit- omlegging ten oosten tweg en de oorlij n. De irgemeester n: trijdt". Er 30 werd De e gaan van id van De ?6 van een i door de lat en de an dit plan nog steeds ïtebestuur- atiek. Wie ;er in de ergist zich. lurgemees- zomersei- ïog smalle ntebestuur an filevor- tietoezicht gewoonte- en opleve- koming in treek naar en tot de eg kunnen afb.2 De gemeenteraad in 1930. v.l.n.r.: de heer B. Res Wz.n., G. Kuijs, P. Twisk, J. deNijs, H. Schipper, T. Hellinga, F. J. Aukes, P. de Vries, G. Louter. Achter de tafel: de wethouders H. Hemmer en G. Louter sr., burgemeester P. H. L. J. Lommen, secretaris N. A. van Lunen en het eerste vrouwlij ke raadslid mevrouw G. Kuijs-Piepers. Op 22 januari 1934 legde de raad zich nog zonder hoofde lijke instemming neer bij het oordeel van burgemeester en wethouders. In 1975 gaf de raad zich niet gewonnen en is er toch een omleiding van het recreatieverkeer ingevoerd, zij het niet meer voor de Mient, maar ten gunste van de Bakkum- merstraat. Begin 1936 is een aanvang gemaakt met het verbinden van de Zeeweg, vanaf het kruispunt Heereweg, met de inmiddels gereed zijnde provinciale weg Uitgeest-Limmen. (De grond voor het spoorwegviaduct werd verkregen door het in werkver schaffing graven van het duinmeertje ten noord-oosten van genoemde kruising). Riolering In de raadsvergadering van 25 maart 1914 pleitte burgemeester Mooij voor het maken van een aanvang met de riolering, b.v. vanaf het raadhuis tot de Kramersweg. Raadslid Goes steunde dit voorstel als zijnde in het belang van de neringdoenden en voor hunne klanten. Met slecht weer moesten er planken worden gelegd om de winkels te kunnen bereiken! Besloten werd tot het maken van een kostenraming. De kosten vielen kennelijk tegen want er gebeurde weinig. In 1925 werd aan het Technisch Adviesbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten opdracht gegeven een rioleringsplan te ontwerpen. Dit plan dat aan het einde van het jaar door de raad werd vastgesteld zou in in fasen worden uitgevoerd. Tot een krachtige aanpak kwam het niet mede vanwege de hoge kosten. Pas enkele jaren voor de oorlog werden omvangrijke riolerings werken uitgevoerd en is ook een zuiveringsinrichting aan de Heemstederweg gebouwd. De raad stelde in 1938 een krediet beschikbaar van 200.000,-! Vuilnisophaaldienst In 1915 werden verschillende aanbiedingen van particulieren ontvangen om voor 3,- tot 3,75 per week vuilnis op te halen. Het raadslid P. Kuys zei plaatsen te weten waar men het aanbesteedt en er nog geld toe wordt gegeven. De raad besloot vervolgens niet op de aanbiedingen in te gaan. In 1919 werd echter toch besloten in de Kerkbuurt een proef voor drie maanden te nemen. Particulieren konden voor dit werk inschrijven. H. Beentjes bood aan twee maal per week vuil op te halen voor 7,48, doch wilde zijn inschrijving tot 6,- terugbrengen, indien hij toestemming zou krijgen de beerputten bij de school en het raadhuis te legen. Overbodig te zeggen dat het werk hem voor 6,- werd gegund. Het experiment was kennelijk geslaagd, want besloten werd per 1 januari 1920 in de hele gemeente vuilnis te doen ophalen. In 1935 nam het gemeentebestuur de ophaaldienst in eigen beheer. Voor een bedrag van 3585,- werd in 1939 een echte vuilnisauto gekocht. Gas- en electriciteitsbedrijf Op 6 augustus 1913 werd door de gemeenteraad besloten tot oprichting van een gemeentelijk gasbedrijf. Per 1 januari 1920 7

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Jaarboek Oud Castricum | 1982 | | pagina 7