-18- Het kwam wel eens voor, waar een haag van mensen stond opgesteld, dat ze vol ontzag voor het stalen ros een stap achterwaarts deden. Enkelen belandden dan wel eens in de sloot. Als nieuwsgierige kinderen de doortocht belemmerden, strooide Backx wat centen in het rond zodat hij zijn tocht kon vervolgen. De reacties van mensen waren tweeledig, een groep die verrukt was van het rijdend vernuft, de andere zag het als een monster van de duivel. Inmiddels was er al een akkefietje geweest met een voetganger. Van het gemeentebestuur mochten zij bij mist niet harder rijden dan 8 km/h. Dirk Kuiper was ook niet gespeend van psychologisch inzicht. Stond hij weer eens stil ergens in het polderlandschap wegens gebrek aan water, dan vroeg hij aan de bewoners van de dichtstbijzijnde boerderij: "Heeft u water voor mijn paard?" Dirk Kuiper eigende zichzelf twee primeurs toe waarvan één voor Lutjewinkel. Hij zei: "Ik was de eerste chauffeur van Nederland en de eerste die een motor geheel demonteerde en weer in elkaar zette." Lutjewinkel had de primeur van de eerste plaats waar 'pech onderweg' plaats vond. De Daimler Victoria zweeg daar in alle talen en er zat niets anders op dan het euvel ter plaatse te verhelpen. Twee dagen heeft hij daar staan ploeteren. Alle bouten en moeren en onderdelen van de motor werden beroerd door gereedschap en vin gers. Uiteindelijk bleek de uitlaat verstopt te zijn. Aldus het verhaal van Dirk Kuiper. Of notaris Sloos op de hoogte was van dit voorval doet niet ter zake, ik was op zoek naar enig leedvermaak. Ik was op zoek naar het antwoord op de vraag, 'wat bezielde de notaris in 1896 3000 neer te leggen voor een auto?' Conclusie: De aanschaf van de auto leverde geen verhoogde bijdrage aan een doelmatiger notariskantoor. Het toeschrijven als statussymbool lijkt mij te zwart-wit uitgedrukt. Het lijkt mij dat er een element van hobby aan verbonden is. De één kocht een schilderij voor de huiskamer, Backx een auto. Dit wordt min of meer bevestigd door het feit dat hij de oprichter is geweest van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club, waarvan hij de eerste voorzitter werd. Daarnaast schreef hij zich in als deelnemer aan de autorally Amsterdam-Parijs (1889). Het jaar 1896, kunnen wij stellen, is de bakermat geweest van ons hedendaags autogebruik. Van drie in dat jaar naar 8.000.000 auto's in 2010. J.P. Backx stierf in het jaar 1910. Dirk Kuiper werd later de chauffeur van minister Cremer (1847-1923). Winkel, maart 2011 Historisch Niedorp, informatieblad 2011 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2011 | | pagina 18