- 21 -
In 1930 werden de eerste kipwagens betrokken van Cor
Blauboer, de Schager Forddealer. Deze wagens kregen in
1933 gezelschap van de nieuwste Ford-V8 en Chevrolets.
De Chevrolets bevielen zo goed dat er in 1939 maar liefst
vijf werden bijgekocht. Om lange materialen te kunnen ver
voeren werden deze wagens in Gorinchem door Aeme van Milh
verlengd.
In 1939 had Bras 40 vrachtwagens in gebruik die ingezet
werden voor de wegenbouw en de bouw van de startbanen
voor Schiphol
De wagens werden gestald in de garage aan de Dorpen naast
de slachtplaats van Baars en Oosterman. Later is hier de
Nijverheidsstraat aangelegd. Dit was een gunstige plaats
omdat de schepen konden aanleggen in de Laansloot tegen
over de garage.
In 1940 kwam er een triest eind aan het leven van de ener
gieke Schager ondernemer. Toen hij in een donkere nacht
met zijn Ford uit Amsterdam op weg was naar Schagen, reed
hij op de rijksweg bij Burgervlotbrug op een van zijn eigen
trailers die daar met pech aan de weg stond. Hij was op
slag dood
De vrouw waarmee hij na de scheiding van zijn eerste kin
derloze huwelijk was getrouwd bleef achter met haar zoon
(Ton Pelt) en de drie kinderen, twee jongens (Gerrit en
Cornelis) en een meisje (Maria), die zij samen hadden ge
kregen.
AKapitein
Schagen
Noot: Velen zullen zich Siemen Modder herinneren,
vrachtrijder van de Langereis, een markante figuur,
altijd getooid met een zwart schipperspet je
Die pet stamde nog uit de tijd dat hij schippers
knecht was op één van de schepen van Gerrit Bras.
de boerderij van de familie Bras op Terdiek