- 16 - Wat precies het aandeel van Schermerhorn in de vesti ging van de kolonie is geweest blijft onduidelijk. Reeds eerder werd opgemerkt dat hij wel met de gedachte had gespeeld om in een kolonie te gaan, maar uiteinde lijk ervan afzag. De motieven tot die beslissing kunnen velerlei zijn geweest. In de eerste plaats ging het niet om hen alleen maar was er ook nog de rest van het gezin Schermerhorn. Mocht "Doom" de joviale predikant zijn, an ders was het gesteld met zijn vrouw, die meer mevrouw was. Waar hij de mensen een schouderklop gaf, daar bleef zij enige afstand bewaren. Waar zij een kopje k-offie met een koekje presenteerde, daar zette hij bij afwezigheid van haar de koektrommel op tafel. Men mag uit die houding niet afleiden, dat zij geen deernis had met de arbeiders, dat zeker. Maar zij hechtte aan enige distantie en zou zeker niet het simpele leven van de kolonie hebben aange durfd. Die eenvoud van het bestaan trok Schermerhorn ook niet Voor hem gold wat Domela als leidraad voor anarchisten zag: dat ze van het leven moesten genieten in plaats van het te verzaken. In de tweede plaats was zijn drang naar vrijheid te groot om zich neer te leggen bij de regels die gangbaar waren in de kolonie J waarschijnlijk telde de tolerante houding van de kerkeraad in dergelijke momen ten van afweging zwaar mee. Men mag ook niet voorbij gaan aan de mogelijkheid dat, door zijn toetreding, op de lange duur zijn invloed zou verminderen: een rooie predikant in functie was niet zo gemakkelijk te etiketteren, om vervolgens onschadelijk te heten! Bovendien zou het opgeven van het .predikantsschap een fi nanciële aderlating betekenen en waar zou hij een inkomen vandaan halen, dat hem in staat zou stellen èn zijn gezin te onderhouden èn propaganda te kunnen blijven voeren voor vrij-socialisme en anti-militarisme M,e uwe Nméorp N.H. Kerk De kerk, waarin DsSchermerhorn preekte. Deze werd in 1963 afgebroken Wordt vervolgd

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1992 | | pagina 17