verband voor moeten gaan beijveren deze nieuwe weg op het provinciale wegenplan te krijgen. Anders zou dit plan onuitvoerbaar zijn. Was de raad van Egmond Binnen hiertoe bereid of hield men vast aan de Venne- watersweg? De geschiedenis heeft geleerd dat Egmond Binnen zich bleef concentereren op de Vennewatersweg en dat Heiloo zich is gaan bezig houden met een geheel nieuwe verbinding Heiloo-Egmond. Dat werd de Zeeweg (1933). Voordien, in 1932, werd begonnen met de aanleg van de Kanaalweg. Aan de aanleg van de Kanaalweg en de Zeeweg wordt een apart artikel gewijd. Dat artikel verschijnt in een volgende Cronyck. Crisiscomite En de tijden werden alleen maar slechter. In augustus 1933 werd door de afdeling Heiloo van de eerder genoemde Nationale Bond Het Mobilisatiekruis een crisiscomite opgericht om de mensen iets extra's te kunnen geven en ook om winkels die op de rand van faillissement stonden te ondersteunen. De autoriteiten waren tegen. Heiloo had tenslotte een goed functione- rende werkverschaffing vanwege steunverlening door het Burgerlijk Armbestuur en het tuinderkrediet. De heer Smits, voorzitter van de bond, stelde dat een crisis comite vruchtbaar werk zou kunnen doen en de mensen niets liever wilden dan te werken om brood voor hun gezin te verdienen. Als de overheid echter niet voldoen- de werkobjecten heeft en er op de vrije markt geen werk is, moet men noodgedwongen wel om steun vragen. Verzuchting van een huisvrouw Mevrouw H.-D. een huisvrouw van een gezin van zes personen uit Heiloo verzuchtte in de Alkmaarsche Cou- rant van 20 november 1934: "Hoe moeten we rondkomen van 19,- steun? Voor de huur gaat er 4,- af, voor de verplichte ziekenfondsen betalen we 1,- en dan zijn er nog elektrisch licht en brandstoffen. Er schiet 11,- over om van te leven. Waar moeten kleding en schoenen van betaald worden? Zij die zelf kinderen hebben, weten wel wat die kosten. Wij als werkloos gezin betalen ook nog f 15,38 aan personele belasting, dat moet er dus ook nog vanaf Andere gezinnen waren er naar verhouding nog veel slechter aan toe. Men probeerde op allerlei manieren aan voedsel te komen. In de nacht van 16 op 17 mei 1936 zag brigadier De Koekoek een donkere schim zich langs de zojuist gereed gekomen Kanaalweg voortbewegen. Hij ging erop af en toen bleek dat de arbeider Antoon Bakker te zijn. Hij was in het bezit van een karper beneden de maat en ook nog van 23 strikken die zonder de vereiste vergunning werden vervoerd. Bakker voerde aan, dat hij slechts 8,- steun kreeg en in geen maanden vlees had geproefd. Aft>. 6. Presentatie van het Plan van de Arbeid 8 soi

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 2013 | | pagina 10