staat uit drie delen: het huis met bijgebouwen en het terrein daar direct omheen, het familie-archief en de collectie familieportretten die met enige oude meubels en antieke voorwerpen (waaronder er ouder zijn dan het huis zelf) het huis aankleedt en de sfeer bepaalt. Er hangen 53 portretten van de twee nauw verwante geslach ten die op Nijenburg thuishoren. Jorden van Foreest uit ca. 1450 is de oudste. Hij is de grootvader van Nan- ning, burgemeester van Almaar tijdens het beleg en diens broer Pieter, bekend als lijfarts van de Prins van Oranje en vanwege zijn voor die tijd moderne ge neeskundige publicaties. Hierna komen de vier genera ties die in Hoorn secretarissen van de Gecommitteerde Raden waren (soort Provinciale Staten van nu), leden van het stadsbestuur en bewindvoerders van de VOC. Al met al zijn in de schilderijen zestien generaties Fo- reesten in rechte lijn verenigd. De omlijsting en completering wordt gevormd door de tuinen, vijvers, bossen en landerijen. Deze eenheid werd gegrondvest door de Egmonden van de Nijenburg, terwijl de Foreesten het verfraaid en uitgebreid heb ben. Zij beleefden de bloeitijd van het landgoed, sleepten het door moeilijke tijden heen, maakten de neergang mee en zorgden er uiteindelijk voor dat het resterende een goede blijvende bestemming kreeg. Onze vaderlandse geschiedenis van 1400 tot en met de tweede wereldoorlog zou men kunnen volgen door de levens te beschrijven van de Foreesten die op Nijenburg aan de wand hangen. Waar vindt men in deze streken een vroeg-18e-eeuws buiten dat nog enigszins gaaf en in het bezit van zijn directe omgeving is, en waarin zich nog de familieportretten en authentieke oude meubelstukken bevinden die de echo van vervlogen eeuwen zijn? R. Snethlage Aug. 1991 =20=

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Heylooer Cronyck | 1991 | | pagina 22