noordelijke Nederlanden geëxporteerd (zie fig. 5 Omstreeks
1600 vestigen zich ook pottenbakkers in de noordelijke Neder
landen en wel te Haarlem, Amsterdam, Leeuwarden, Hoorn en Enk
huizen, alsook enige tijd later te Delft, met als gevolg, dat
ook hier een bloeiende mojolica-industrie ontstaat. Het aarde
werk wordt uitgevoerd met typisch noordnederlandse motieven,
zoals landschappen met huisjes, molens, melkmeisjes enzovoort
(zie fig. 6 Toch moet worden vastgesteld dat de Italiaanse
invloed zich nog lang blijft uiten in het decor.
Omstreeks het eerste kwart van de zeventiende eeuw wordt in
de keramiek de invloed van het Chineese kraakporcelein merk
baar (het zogenaamde Wan Li): randen, versierd met zes of acht
vakken. Hierin zijn voorstellingen aangebracht, die zijn ont
leend aan de acht gelukaanbrengende emblemen van het Boeddhis
me en in de spiegel of het medaillon vindt men dan een Chinee
se voorstelling, vaak bestaande uit een tuin met bloemen en
vogels. Als gevolg van bovengenoemde invloed verschijnen er
schotels met Wan Li-rand en het medaillon met Italiaans of
Nederland decor (zie fig. 7). Later worden de borden met de
=9=