Het pontveer
"Het pontveer had mijn vader al in
onderhoud. De pont werd toen nog niet
aangedreven. Er waren twee
lieren die het touw over het kanaal op
spanning hielden of lieten zakken tot op
de bodem van het kanaal. De pontbaas
hield de knuppel op het touw en liep
of duwde zo de pont naar de overkant,
een zware klus. Ze hadden een afspraak
met Kerssens de melkrijder. Als hij met
zijn melkwagen aankwam dan mocht hij
direct met een flinke vaart de pont oprijden en dan moest hij flink remmen.
Het pontje kreeg dan meteen genoeg vaart om halverwege de overkant te
komen. Bij flinke wind was het lastig om de pont goed op koers te houden.
Pontveer met enkele kabel
Dan was er aan beide zijden van
de pont een touw nodig om hem
recht te houden en waren er
twee man aan het duwen. In de
jaren zestig hebben we de pont
voor jan Schoorl omgebouwd
naar een elektrische aandrijving.
We hadden het zelf bedacht.
Het moeilijkste was het juiste
toerental voor de draaischijven
te vinden. Als je te hard gaat dan
breekt de kabel, ga je te langzaam
dan krijg je gezeur. De 180
meter lange staalkabel lieten we
splitsen en vlechten bij de firma
Rodenberg in Ijmuiden. Vanaf
het begin draaide dit goed. De
71