De opdracht aan Wat de muurschildering precies zou weergeven groeide in de prak-
de kunstenaar tijk als gevolg van het overleg tussen Min en De Sonnaville. Om
een goed ontwerp te kunnen maken kwam Min herhaaldelijk op de
fiets vanuit Bergen naar Akersloot. Nu eens was hij bij een lelie
kweker dan weer bij een visser; aan het Alkmaardermeer en in beide
dorpen werden schetsen gemaakt. Duidelijk was dat het
Alkmaardermeer een centrale plaats in de voorstelling zou innemen;
Jaap Min
Foto Stichting Jaap Min,
fotograaf Con Monnich,
Soest)
opdrachten uit in ver
schillende technie
ken, zoals glas-in-
lood, wandtapijten,
muurschilderingen,
mozaïek, sgraffito,
glas-in beton en ij
zer-reliëfs. In de pe
riode 1938-1944 was
hij leerling aan de
Rijksacademie voor
Beeldende Kunsten
Amsterdam waar hij
les kreeg van de pro
fessoren Jurres, Van
den Berg en
Campendonk. In
1939 maakt hij tij
dens een studiereis
naar Italië kennis met
de fresco-techniek.
Van 1955-1961 was hij docent aan de Jan van Eijck Academie te
Maastricht. Na een bevrijdende tweede reis naar Italië brak een
nieuwe periode aan. De muurschildering in Akersloot is daar een
van de eerste uitingen van. Zonder te kort te willen doen aan het
omvangrijke oeuvre van de veelzijdige kunstenaar beperken we ons
in het kader van dit artikel tot de muurschilderingen die Min na de
oorlog tot aan het begin van de zeventigerjaren maakte. We memo
reren onder andere:
de studentenkapel in Delft uit 1945, de kapel van de paters
Monfortanen in Oirschot uit 1953, de huishoudschool in Bergen uit
1959, het raadhuis van Akersloot 1961de UTS in Alkmaar uit 1964,
een bejaardenhuis te Langedijk uit 1965.
46