Nieuwe plannen
Het tracéKerklaan komt nooit tot uitvoering. Het verbreden van de
grotendeels bestaande wegen door de dorpskom van Uitgeest en
Akersloot is alweer achterhaald. De provincie Noord -Holland wil
een provinciaal net van doorgaande wegen buiten de bebouwing
Binnen de bebouwde kom wordt de weg 7,0 m breed, buiten de
bebouwde kom wordt de weg 5 m breed met voldoende ruimte om
later alsnog een vrijliggend rijwielpad
naast de weg te realiseren. Hieronder
een stuk letterlijke tekst uit de tech
nische omschrijving van het
Hoogheemraadschap
De beharding van den rijweg zal be
staan uit een ingewalste fundeering
van 2 vlijlagen, waarop een stortlaag
puin dik 10 c.m. en een laag van steen
slag of slakken, afgedekt door een
deklaag porfierbristar met een slijt
laag van teer en split".
Ook wordt over de centen gepraat,
voor het gedeelte weg in Akersloot is
de volgende begroting opgesteld:
De kosten van eerste verbetering van den weg, met inbegrip van de
kosten van aanleg van de nieuwe wegvakken en van den bouw der
twee nieuwe bruggen, wordt geraamd op in totaal 78.000,- waarin
is begrepen een bedrag, groot 17.000,- aan loonen etc., zoodat de
overige kostenwaarin begrepen de geraamde kosten van den grond
aankoop, bedragen 78.000,- minus 17.000,- 61.000,-
De loonkosten zijn behoorlijk laag, mede omdat werklozen worden
ingezet bij de aanleg van de weg. Dit in het kader van de werkver
schaffing. Veel wegen en grote projecten zijn op deze wijze tegen
geringe kosten gerealiseerd. In de archieven is hierover het volgende
terug te vinden: de verbetering in werkverschaffing zal kunnen wor
den uitgevoerd, en dat het uit dien hoofde te getiieten overheidssub
sidie van 100% der loonen, met inbegrip der daarvoor in aanmer
king komende sociale lasten, geheel in de kas van het
hoogheemraadschap zal vloeien. Het Hoogheemraadschap zal het
project onder haar leiding uitvoeren, en wordt tevens de eigenaar
van de nieuwe weg. De planvorming is rond, en ook de provincie
keurt de plannen goed. In 1939 zal met de uitvoering worden gestart
om binnen 2,5 jaar de nieuwe verbindingsweg gereed te hebben.
Afbeelding 6:
Plaats waar de bruggen
over de Fielker en de
Schulpvaart waren
gepland.