Tracé Kerklaan
In oktober 1937 wordt het plan van het Hoogheemraadschap aan de
gemeente gepresenteerd. De verbeterde weg volgt zoveel mogelijk
de bestaande weg tussen Uitgeest en Akersloot. De bochtige weg
tussen Akersloot en Uitgeest wordt rechtgetrokken en omgevormd
tot een brede doorgaande weg. Het voordeel is dat op deze wijze
weinig grond moet worden aangekocht. De provincie staat ook ach
ter het plan, en plaatst de weg op het "Aanvullend Provinciaal Wegen
plan". Dit geeft een behoorlijke zekerheid dat de wegverbetering
mag worden uitgevoerd, bovendien is een jaarlijkse financiële ver
goeding voor onderhoud en afschrijving van de weg hiermee veilig
gesteld.
Gelukkig is het eerste ontwerp, voor het gemak tracé Kerklaan ge
noemd. de tekentafel niet ontstegen.
De weg zou het dorpsbeeld van Uitgeest en Akersloot ingrijpend
hebben veranderd.
Als het tracé Kerklaan zou zijn uitgevoerd, dan zouden de Kerklaan
en Boschweg nu een drukke en doorgaande weg zijn met veel vracht
verkeer. Probeert u zich voor te stellen hoe de weg onderstaand tracé
volgt:
In Uitgeest starten we bij spoorwegovergang de Kleis we volgen de
Middelweg, Loet, (Oude) Dorregeesterweg (Klein Dorregeest), we
kruisen de Fielkerweg en Hemweg, om via de Boschweg over de
Kerklaan te rijden. Via een nieuwe weg die loopt naar de Pontweg
Noord (huidige Crimpen) bereiken we Het Schouw, waar de weg
aansluit op de nieuwe rijksweg langs het kanaal. Op afbeelding 3 is
het tracé Kerklaan door middel van een stippellijn ingetekend.
Er zijn 2 bruggen in het Akersloter tracé opgenomen met een over
spanning van respectievelijk 3,5 en 8 m. De bruggen zijn gesitueerd
over de Fielker en de Schulpvaart. Dus als u vanuit de richting Uit
geest via Klein Dorregeest naar Akersloot rijdt, passeert u de 2 brug
gen om de Boschweg te bereiken, zie afbeelding 5.
De Boschweg en Kerklaan zouden worden verbreed en opnieuw
worden geasfalteerd. Via een nieuwe weg in het verlengde van de
Kerklaan komt u uit op De Crimpen om zo richting Schouw te rij
den. Op afbeelding 7 ziet u hoe dit nieuw stuk weg zou gaan lopen.
Bij het Schouw zou de weg niet ter hoogte van het pontveer op de
rijksweg langs het kanaal aansluiten, maar achter om de bebouwing
zijn geleid. Pas na de bebouwing sluit de weg aan op de rijksweg
langs het kanaal (zie afbeelding 8).
63