KORT NIEUWS
14 april 2012: Onthulling borstbeeld schilder George Hitchcock
Samen met initiatiefnemer Dr. Peter van den Berg, bekend van zijn boeken
over de Egmondse School, heeft Historisch Egmond een borstbeeld laten
maken van de Amerikaanse schilder George Hitchcock, stichter van de
Art Summer School. Dit borstbeeld, gemaakt door kunstenares Anna de
Greeff, zal binnenkort geplaatst worden in het historische Slotkwartier op
de plek waar Hitchcock in 1877 zijn schilderij 'Flower Girl in Holland'
schilderde. Het zal op 14 april in besloten kring onthuld worden door de
Amerikaanse Consul, de heer Stuart Wilson, in het bijzijn van het College
van Burgemeester en Wethouders en andere genodigden. Het project
wordt mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Bergen en het Rabobank
Coöperatiefonds.
9 juni 2012: Slotfestijn
Wat gaat er gebeuren? Tijdens het weekend van het Hoeverdorpsfeest, vindt
op zaterdag het Slotfestijn plaats in het historische Slotkwartier te Egmond
aan den Hoef. In het verlengde van de kunstmarkt, laten ongeveer 100
vrijwilligers uit de drie Egmonden onder leiding van theatermaker Wim
van Bokhorst een dag uit het jaar 1204 herleven. Op en om de fundamenten
van het Slot op den Hoef brengt Historisch Egmond u terug naar de tijd van
Kwade Wouter.
Wat kunt u verwachten? Al wandelend over de kunstmarkt aan de Slotweg
komt u al her en der een middeleeuwer tegen. U hoort middeleeuwse
muziek en de geur van een varken aan het spit komt u tegemoet. Bij de
restanten van het Slot aangekomen hoort u het gekibbel van ruige Derper
vissers. Ze hebben net een bootje gepikt en vragen zich af of de tiende
vis nou hier of bij de abdij gebracht moet worden. Op het rondeel van het
slot ziet u een treurende vrouwe van Egmond met haar gevolg. Maar waar
is haar man, Kwade Wouter, het hoofd van de vrije Kennemers? Leden
van toneelgroep de Spiegel, de carnavalsvereniging en groep 6 van de
Boswaidschool en vele andere enthousiaste vrijwilligers zullen hun best
doen om de middeleeuwen zo getrouw mogelijk voor u neer te zetten.
35
Geestgronden, 19 (2012), nr. 1