Na de annexatie van Oostenrijk in maart 1938 door Nazi Duitsland zou een claim op Sudetenland in de grensstreek van de Bohemen van Tsjecho- Slowakije, waar circa 2,8 miljoen Volksduitsers woonden, bijna een logische volgende stap worden. Om een dreigende oorlog af te wenden werd het Verdrag van München afgesloten op 30 september 1938. In ruil voor vredesgaranties werd door Engeland, Frankrijk en Italië toegestaan dat Hitier op 10 oktober 1938 Sudetenland mocht inlijven. In Engeland werd al geanticipeerd op de oorlogsdreiging. Tijdens de onder handelingen met Duitsland was daar tussen 27 september en 8 oktober de noodtoestand afgekondigd. Alle eenheden van de Britse strijdkrachten waren stand-by en alles was gereed voor een volledige mobilisatie. Op 6 oktober hield Bomber Command van de Royal Air Force nog een grootschalige oefening boven de Noordzee en Engeland zelf. Bommenwerpers werden uitgestuurd naar de Noordzee, vervolgens terug naar Engeland om een fictief Duits doel te bombarderen, opnieuw terug naar de Noordzee om vervolgens weer te landen op de Engelse basis. Hiermee liet Engeland even zijn tanden zien en tegelijkertijd betekende dit voor Bomber Command een goede test of ze in staat zouden zijn om, conform de oorlogsplannen, de Duitse vliegvelden en krachtcentrales in het Ruhrgebied te kunnen treffen. In de nacht voorafgaand aan deze grote oefening was een aantal Handley Page Harrows van 215 Squadron opgestegen vanaf de basis Honington in Suffolk. De Harrow was een 2 motorige schouderdekker die opgebouwd was uit een buizenframe, bespannen met zeildoek. Het toestel was tamelijk groot voor die tijd, met een spanwijdte van 27 m en een lengte van 25 m. Topsnelheid bedroeg 322 km/u en in totaal kon een bommenlading van 1.350 kg worden vervoerd. Van dit toestel waren precies 100 gebouwd en hiermee waren ten tijde van de crisis in 1938 vijf Squadrons in nummer 3 Group van Bomber Command uitgerust. Zo ook de Harrow met serienummer K6971. Dit was de eerste productiemodel van de mark II variant en werd op 11 oktober 1937 aan 215 Squadron geleverd. Op de rampzalige nacht van 5 op 6 oktober werd het toestel bemand met piloot Pilot Officer Roland Noah Haynes, tweede piloot Flying Officer Douglas Aubrey Hamilton, waarnemer en bommenrichter Pilot Officer Thomas Ian Stewart Munro, radiotelegrafist Aircraftsman 1st Class Trevor Prowse en staartschutter Aircraftsman 1st Class Charles Selby Lodge. P/O Haynes had zijn 'wings' al anderhalf jaar eerder op 4 januari 1937 verworven en op 6 juli van datzelfde 128 Geestgronden, 17 (2010), nr. 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2010 | | pagina 24