kort is hier echter duidelijkheid in gekomen. Voor de momenteel lopende
tentoonstelling in museum Kranenburgh over de Egmondse School van
George Hitchcock zijn door het Museum van Egmond enkele beschilderde
panelen uit haar collectie in bruikleen gegeven. Op één van deze panelen is
een molen met daarvoor water en een bootje te zien (afb. 11). Het is een
alleraardigst tafereeltje maar onduidelijk was door wie dit was geschilderd en
waar de molen stond. Tijdens zijn naspeuringen voor zijn boek over George
Hitchcock en de Egmondse School, stuitte Peter van den Berg op een artikel uit
het jaar 1905 over beeldende kunst. In dit artikel wordt uitgebreid geschreven
over de beschilderde panelen in hotel Zeezicht te Egmond aan Zee. Bij één
van de panelen wordt beschreven dat daarop staat afgebeeld molen De Hoop
die vroeger te Egmond aan den Hoef stonden de schilder zou de Duitse
Max Clarenbach zijn. En zo vielen de puzzelstukjes ineens op hun plaats.
Met dit aldus geïdentificeerde paneel bestond er dus plotseling een tweede
afbeelding van korenmolen De Hoop! Het water op de voorgrond is natuurlijk
de Hoevervaart die destijds nog achter de molen langs liep en het bootje
moet er één van een (Egmondse?) beurtschipper zijn. De molenkenners zijn
inmiddels unaniem: korenmolen De Hoop was van het type grondzeiler 1}.
Afb. 11 Beschilderd paneel met
korenmolen De Hoop, collectie
Museum van Egmond
88
Geestgronden, 17 (2010), nr. 3
.1