kort is hier echter duidelijkheid in gekomen. Voor de momenteel lopende tentoonstelling in museum Kranenburgh over de Egmondse School van George Hitchcock zijn door het Museum van Egmond enkele beschilderde panelen uit haar collectie in bruikleen gegeven. Op één van deze panelen is een molen met daarvoor water en een bootje te zien (afb. 11). Het is een alleraardigst tafereeltje maar onduidelijk was door wie dit was geschilderd en waar de molen stond. Tijdens zijn naspeuringen voor zijn boek over George Hitchcock en de Egmondse School, stuitte Peter van den Berg op een artikel uit het jaar 1905 over beeldende kunst. In dit artikel wordt uitgebreid geschreven over de beschilderde panelen in hotel Zeezicht te Egmond aan Zee. Bij één van de panelen wordt beschreven dat daarop staat afgebeeld molen De Hoop die vroeger te Egmond aan den Hoef stonden de schilder zou de Duitse Max Clarenbach zijn. En zo vielen de puzzelstukjes ineens op hun plaats. Met dit aldus geïdentificeerde paneel bestond er dus plotseling een tweede afbeelding van korenmolen De Hoop! Het water op de voorgrond is natuurlijk de Hoevervaart die destijds nog achter de molen langs liep en het bootje moet er één van een (Egmondse?) beurtschipper zijn. De molenkenners zijn inmiddels unaniem: korenmolen De Hoop was van het type grondzeiler 1}. Afb. 11 Beschilderd paneel met korenmolen De Hoop, collectie Museum van Egmond 88 Geestgronden, 17 (2010), nr. 3 .1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2010 | | pagina 20