Afb. 15 De tram voor het station in Egmond aan Zee met machinisten en conducteurs, eind jaren 20 (foto Jonker) Egmond had het in die jaren sowieso zwaar te verduren en werd door de crisis hard getroffen. Nadat eerder al het postkantoor tot hulpkantoor was gedegradeerd en de kustwacht was opgehevenzat de gemeente nog steeds met grote tekorten en was dan ook niet in staat enige financiële tegemoetkoming aan te bieden om de tram te redden. Egmond was door de grote werkloosheid weer op rijkshulp aangewezen en het rijk verkoos dan ook de financiële steun aan te wenden om het wegennet te verbeteren. De Herenweg tussen Castricum en Bergen werd eindelijk geasfalteerd, de Hoeverweg werd vernieuwd en de Zeeweg naar Heiloo werd aangelegd. Ook waren er plannen om de Egmonderstraatweg te vernieuwen. Voor de tram was geen geld en in de zomer van 1934 werd besloten de lijn per 7 oktober van dat jaar op te heffen Op zaterdagavond 6 oktober, om 22:49 uur, verzamelde een 25-tal passagiers zich op het perron van Alkmaar om de laatste rit mee te maken. Dit keer geen hoogwaardigheidsbekleders, maar een handjevol N.S. officials en een groepje journalisten toonden belangstelling voor de tragische gebeurtenis. Machinist Stipkes, die samen met zijn leerling Willekes jarenlang deze tram gereden had, was de enige die de avond glans gaf door vuurwerkklappers op Geestgronden, 16 (2009), nr. 213 57

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 21