Afb. 15 De tram voor het station in Egmond aan Zee met machinisten en conducteurs,
eind jaren 20 (foto Jonker)
Egmond had het in die jaren sowieso zwaar te verduren en werd door de
crisis hard getroffen. Nadat eerder al het postkantoor tot hulpkantoor was
gedegradeerd en de kustwacht was opgehevenzat de gemeente nog steeds met
grote tekorten en was dan ook niet in staat enige financiële tegemoetkoming
aan te bieden om de tram te redden. Egmond was door de grote werkloosheid
weer op rijkshulp aangewezen en het rijk verkoos dan ook de financiële
steun aan te wenden om het wegennet te verbeteren. De Herenweg tussen
Castricum en Bergen werd eindelijk geasfalteerd, de Hoeverweg werd
vernieuwd en de Zeeweg naar Heiloo werd aangelegd. Ook waren er plannen
om de Egmonderstraatweg te vernieuwen. Voor de tram was geen geld en
in de zomer van 1934 werd besloten de lijn per 7 oktober van dat jaar op te
heffen
Op zaterdagavond 6 oktober, om 22:49 uur, verzamelde een 25-tal passagiers
zich op het perron van Alkmaar om de laatste rit mee te maken. Dit keer
geen hoogwaardigheidsbekleders, maar een handjevol N.S. officials en een
groepje journalisten toonden belangstelling voor de tragische gebeurtenis.
Machinist Stipkes, die samen met zijn leerling Willekes jarenlang deze tram
gereden had, was de enige die de avond glans gaf door vuurwerkklappers op
Geestgronden, 16 (2009), nr. 213
57