de zomerdienst van 1933 liet de H.S.M. (inmiddels samenwerkend met andere spoorwegexploitant S.S. onder de naam N.S.), om de exploitatietekorten te drukken, naast de stoomtrams ook motortrams naar Egmond aan Zee rijden, maar het mocht allemaal niet meer baten. De tram was ingehaald door de techniek. Afb. 14 Foto van rond 1920. Inmiddels heeft Egmond telefoon gekregen, getuige de telefoonpalen die naast het stationsgebouw te zien zijn (foto Jonker) Toen in 1934 duidelijk werd dat de lijn Egmond-Alkmaar haar langste tijd had gehad, werden er nog vergeefse pogingen gedaan opheffing van de lijn te voorkomen. Er werd weer eens een comité opgericht (ditmaal door een heer Rike uit Egmond aan Zee) dat met steun van de Egmondse bevolking en de V.V.V. een vurig pleidooi tot behoud van de tramlijn hield aan het adres van de minister van Waterstaat. Maar noch de uiteenzetting hoezeer Egmond was gegroeid, noch een schets van de funeste gevolgen die opheffing van de lijn tot gevolg zouden hebben, konden de minister bewegen zijn steun aan behoud van 'het Spoortje'zoals de tramlijn in de volksmond was gaan heten, te geven. Met een jaarlijks verlies van ruim 50.000,- gulden was er geen sprake meer van een rendabele lijn en zo werd onze tramlijn slachtoffer van de autobusconcurrentie en de toen heersende crisis. 56 Geestgronden, 16 (2009), nr. 213

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 20