stelde lokaalspoorlocomotieven uit haar 'dierenserie' beschikbaar voor het
traject Egmond-Alkmaar-Bergen. Dit waren twee-assige tenderlocomotieven
van 22,5 ton, in 1887 gebouwd door A. Borsig Lokomotivbau AG te Berlijn-
Tegel. De locomotieven 149 'Fret' en 181 'Haas' waren aan Egmond
toegewezen, later kwam 178 'Ezel' in Alkmaar als reservemachine in depot.
De opening van de tramlijn zou begin juli 1905 plaatsvinden en de grootste
initiatiefnemer, vereniging Alcmaria, was al maanden van te voren bezig met
het plannen van de omlijstende feestelijkheden. En ze hadden flink uitgepakt:
Op maandag een nationale wielerwedstrijd in de Hout, twee dagen lentekermis
op het Doelenveld en afsluitend een groots bloemencorso. Toen het echter
eindelijk zover was, bleek dat Alcmaria beter op tijd klaar was dan de tram,
die nog een paar weken op zich zou laten wachten. Toch werd besloten de
feestelijkheden door te laten gaan en zo gebeurde het dat in Alkmaar drie
weken te vroeg de opening van de trambaan werd gevierd.
Op donderdag 21 juli 1905, aan de vooravond van de uiteindelijke officiële
opening, bereidde de bevolking van de Egmonden zich al feestend voor. 'De
schoone slaapster in het hosch is heden gewekt door den stoomfluit. Nieuw
leven zal er nu komen in onze streek en daarmee zal gepaard gaan toeneming
van welvaart'zo schreef de Alkmaarsche Courant. De Bad-Bode deed er
zelfs nog een schepje bovenop: 'Egmond en Wladiwostok, Noordzee en Gele
Zee, ze zijn thans verhonden met alle plaatsen, die er tusschen deze twee
eindpunten gelegen zijn.'
In Egmond aan den Hoef werd een heel programma afgewerkt en werd zelfs
een Tiroler damesgroep gepresenteerd, voorstellende 'Egmond aangesloten
hij het wereldnet'
Toen kwam het bericht dat er een ernstig ongeluk was gebeurd met de
nieuwe tram en dat er zelfs een dodelijk slachtoffer was gevallen. Het verdere
programma en de fakkeltocht werden afgelast en diep onder de indruk van de
tragische gebeurtenis keerde men huiswaarts. Wat was er precies gebeurd?
Omdat in Alkmaar nog geen plaats was om het materieel voor de nieuwe
spoorlijn te stallen, was besloten dit voorlopig in Egmond aan Zee onder
te brengen. Om die reden, en wellicht om nog een laatste keer het traject
te verkennen voor de grote opening, reed die donderdagavond locomotief
HSM181 'Haas' met twee wagons van Alkmaar naar Egmond aan Zee. Aan
boord waren machinist J.A. Heyningen, stoker P.B. Holzmann en HSM-
opzichter G.P. Nauwen. Vlak voor het station sloeg het noodlot toe en bij
50 Geestgronden, 16 (2009), nr. 213