Afb. 7 Halte Egmond aan den Hoef (foto Jonker) Over de huidige Lamoraalweg kwam het spoor weer samen en vervolgde ze haar weg op de plek waar tegenwoordig 'de jongerenbunker' en skatebaan staan, richting Egmondermeer. Tot aan de kalkovens liep het spoor parallel aan de Hoevervaart, waarna ze via een hoge brug de vaart overstak en vervolgens de dijk van de Bovenpolder op ging. Ter hoogte van de huidige restanten van de Visscherijmolen werd een tweede, lagere brug gebruikt om de Molentocht over te steken. Even verderop volgde het spoor de Meerweg alwaar de toenmalige stadsgrens van Alkmaar werd gepasseerd. Op deze grens lag de halte Egmondermeer, feitelijk een lictieve halte waar pas in 1914 een in Alkmaar overbodig geworden abri werd geplaatst. Voor die tijd hoefde je maar je hand op te steken en de tram stopte voor je. Iets wat je je tegenwoordig nauwelijks meer voor kunt stellen. Na aansluiting op de oude Hoeverweg, reed de tram via de huidige crossbaan achter het Sportpaleis Alkmaar de stad binnen om met een grote bocht aan te komen bij het station. In die tijd arriveerden alle treinen nog vóór het station, dus ook de tramlijn naar Egmond en Bergen. Pas na het dempen van de achter het station liggende spoorhaven (in 1912) werd op de vrijgekomen ruimte een nieuw perron gebouwd voor de stoomtrams naar Egmond, Bergen en ook Schagen via Warmenhuizen als derde bestemming. De Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (de H.1J.S.M.. later H.S.M. - voorloper van de N.S.), zou de Egmondse tramlijn gaan exploiteren en Geestgronden, 16 (2009), nr. 2/3 49

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 13