respectievelijk 30.000 en 40.000 gulden renteloze voorschotten verstrekten. Egmond deed mee voor 2.000 gulden. Hoewel je zou verwachten dat hiermee de plannen in een stroomversnelling kwamen, gebeurde er vervolgens weinig tot niets. In de Bad-Bode van juli 1903 viel te lezen dat de regering haar goedkeuring had gegeven aan het wetsontwerp tot onteigening ten behoeve van onze spoorweg, maar erg veel vaart zat er verder niet in. Op 15 april vermeldde de Bad-Bode: 'We schrijven nu 1904, en wat zijn wij in die drie jaren vooruit gegaan?Volgens het artikel werd er weliswaar af en toe een greppel gegraven (waarbij met verheugd gezicht werd gezegd: "Dat is voor den spoor!"), maar dat deze greppels enkele weken later door de landeigenaren maar weer werden gedicht 'omdat het vee er last van heeft..' Zo werd de berichtgeving in dat jaar gekenmerkt door moedeloosheid. De Egmonders gaven de hoop bijna op en het leek er even op dat het spoor er nooit zou gaan komen, tot eind 1904 de werkzaamheden eindelijk serieus aanvingen. Omdat de entree van Egmond aan Zee in niets leek op de entree zoals we die nu kennen - de zandweg slingerde zich van de Hoef, tussen de duinen door, naar het nog steeds bestaande tolhuis - moesten er grote hoeveelheden zand afgegraven worden om ruimte te maken voor de spoorlijn. Ook werd de huidige Egmonderstraatweg flink onder handen genomen en was het een tijd lang weer een mul zandpad, dit tot groot ongenoegen van de Egmonders die hun karren er nauwelijks doorheen kregen. Begin 1905 was de weg echter klaar: behoorlijk verlaagd (op het hoogste punt wel 1,60m) en flink verbreed, zodat het spoor vlak naast de rijweg kon lopen. Ingenieur A.G. den Boestaard had de bestekken inmiddels afgemaakt en het werk werd aanbesteed. In Egmond aan Zee bouwde aannemer Hartog uit Alkmaar op de rand van het dorp, op de huidige hoek van de Voorstraat en de Pieter Schotsmanstraat, een stationsgebouw, locomotiefloods, rijtuigenloods en kolenloods. De spoorlijn volgde de Egmonderstraatweg, maar boog in Egmond aan den Hoef daarvan af (daar waar later de Nieuwe Egmonderstraatweg werd aangelegd). Vlak na Rustenburg splitste de lijn zich kort bij de halte Egmond aan den Hoef. Hier werd een abri geplaatst en was er ruimte voor de opstelling van goederenwagons. 48 Geestgronden, 16 (2009), nr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2009 | | pagina 12