betreft dus inderdaad het bouwjaar! Uit het archief van de Philisteinse pol der is zelfs duidelijk wanneer de bouw van de nieuwe achtkante molen gereed was. Na de teloorgang van de wipmolen heeft de Philisteinse polder de bemaling van de Wimmenummerpolder namelijk erbij genomen. En daar moest voor worden betaald: hebbende de Polder nog volgens gemaakt accoord van De Ingelanden van De Wimmenummer polder, voor het bemalen derzelver polder van den (niet ingevuld EZ) 1773 tot den le Maij 1774 bij beschikkinge te goed een Somme van 70, dan waaruijt de molenaar voor desselfs extra moeijtens en maalloon een douceur zal genieten, dog bij provisie alhier de voorz: 70 We zien hieruit dat de nieuwe Wimmenumermolen op 1 mei 1774 in bedrijf kwam. Deze ontdekking in het archief van de Philisteinse polder is even eens te danken aan historicus Diederik Aten. Waar stond de voorganger? Lange tijd is onduidelijk geweest of de vroegere wipmolen wel op dezelfde plaats had gestaan als de huidige, achtkante molen. Enige tijd is veronder steld dat hij een 20 meter ten zuidwesten van de huidige molen zou hebben gestaan. Bij de restauratie van een deel van de fundering van de huidige molen in 2006, is echter de fundering van de vroegere wipmolen tevoor schijn gekomen! Daaruit is onomstotelijk vast komen te staan dat de wip molen op dezelfde plaats stond, en dat men de waterloop weer opnieuw heeft gebruikt. De oorlogsjaren (1940-1945) Het was geen pretje hier in de omgeving met de nabijheid van het vliegveld Bergen. Op 10 mei 1940 vond een zwaar bombardement van het vliegveld plaats. Meteen de volgende dag al is molenmaker Poland aanwezig, die de molen taxeert op f 12.000,- (men is kennelijk bang dat bij een volgend bombardement de hele molen wel eens verloren zou kunnen gaan). Tevens taxeert hij de reparatie op f 150,-. Op 21 juni schroeft het polderbestuur dat bedrag een beetje op als ze aan de Hoofdingenieur-Directeur van den Provinciale Waterstaat over de schade schrijft die de molen tijdens het bombardement van 10 juni heeft opgelo pen: f 250,-; 'Ongeveer 250 dakpannen vernield, alle ruiten verbrijzeld, de W.C. uiteen geslagen, een buitendeur vernield, gaten in het dak, het dak hout en de muren van de boet'Schilder Hoogland vernieuwt 32 ruiten en ruitjes! 54 Geestgronden, 14 (2007), ttr. 2/3

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2007 | | pagina 18