begraafplaats om de kist te openen. Het dossier van veldwachter Ten Bruggecate beschrijft de droevige gebeurtenis als volgt: Het lijk werd herkend door Martin Hückel, van beroep gezagvoerder, wonende te Gross Flottbek, gemeente Altona, als te zijn de le stuurman van het S.S .INSTERBURG, genaamd Karl Berkholtz, geboren te Hamburg 27 juli 1892, van beroep le stuurman, gewoond hebbende te Nordenham, Hafenstrafie 13. Het slachtoffer was gehuwd en had één kind. Op donder dag 31 october 1935 des namiddags te omstreeks 4.30 uur, is het lijk van Karl Berkholtz van Egmond verx'oerd naar Duitschland, per spoor, in een prachtige eikenhouten kist, hermetisch afgesloten in een dichtgesoldeerde binnenkist. Om het lijk te mogen vervoeren naar Duitschland, moest in de kist een laag van 10 cm zaagsel, gedrenkt in carbolzuur'. Een verslaggever van een krant vermeldt naar aanleiding van een gesprek met kapitein Martin Hückel: Een oogenblik praten wij met den kapitein en haalden hem uit zijn droeve gedachten. Ja, hij heeft het trieste bericht gehoord door de Deutschlandsender en is hier nu heengegaan om eindelijk te weten. Tweehonderd reizen heb ik gemaakt met mijn schip, zeide hij, en nu is het vergaan. Wat waren het beste jongens allemaal en hoe goed heb ik ze eigenlijk gekend. Vijf jaar lang was ik getuige van hun groote kameraad schap en nu opeens moet ik weer denken aan ons laatste kerstfeest in den haven van Kiel. Het was eigenlijk een groote familie. Een familie van men- schen, die het goed met elkaar meenden. Een familie zoals het zijn moet om een goede vaart te hebben Kapitein Hückel moest daarna zijn zware verplichting in IJmuiden nog eens nakomen, omdat ook daar nog een lijk aangespoeld was. Dit bleek echter geen opvarende van de Insterburg te zijn. De Alkmaarsche Courant vermeldt dit, tezamen met de namen van de totale bemanning in een arti keltje op 1 november 1935 (afb. 5). Voor kapitein Hückel was het onverklaarbaar, hoe het goed toegeruste schip niet tegen de storm en de golven op kon, zodat de nieuwe kapitein en de 13 mannen van de bemanning verloren waren. Wij kunnen alleen maar vermoeden, dat in de zware herfststorm, die ook de stranding van de "Drente" en de "Kerkplein" veroorzaakt heeft, de dekla ding kolen (ong. 125 ton) van het "s.s. Insterburg" is gaan schuiven. Verder Geestgronden, 12 (2005), nr. 4 115

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2005 | | pagina 16