Cees Blaauboer (1927-2004) schreef geregeld een bijdrage voor Geestgronden. Hij had het plan opgevat om in 2005, 70 jaar na de stranding van de "Drente" en de "Kerkplein", te schrijven over een onbekend gebleven scheepsramp die tege lijkertijd plaats vond. Zijn neef Jozeph van der Pol. welke door Cees bij het onderzoek werd betrokken, besloot het artikel af te ronden. J. van der Pol DE ONDERGANG VAN HET S.S. INSTERBURG IN 1935 Inleiding Uit de hal van het huis van mijn grootvader Gerrit Blaauboer aan de Voorstraat 113 te Egmond aan Zee herinner ik mij de fotogalerij met mari tieme onderwerpen, waaronder afbeeldingen van gestrande schepen op de kust van Noord-Holland. Het ging onder meer om de "Drente" en de "Kerkplein", beide gestrand in de avond van 18 oktober 1935 voor Egmond. Later vernam ik dat op dezelfde dag ook een ander schip voor de kust van Egmond is vergaan, namelijk het "s.s. Insterburg" Mijn oom Cees Blaauboer, zoon van Gerrit Blaauboer, had daarover enkele berichten uit kranten van die tijd gevonden, geschreven door veldwachter Ten Bruggecate. Cees was van plan, 70 jaar na die ramp, in oktober 2005 middels een artikel in de Geestgronden te herinneren aan de ondergang van dit schip, dat afkomstig was uit Königsberg in Duitsland. Afb. 1 Gegevens van het stoomschip Insterburg uit het Deutsches Schiffarts- museum Frachtdampfer INSTERBURG Intern. Rufzeichen DABP Bauwerfl Howaldtswerke AG, Kiel Baunummer 661 Tonnage 865 BRT LSnge 59,3 ra Breite 10,3 ra Tiefgang 4,9 m Antrieb 3-fach Expansionsdampfinaschine Leistung 550 PS Geschwindigkeit 13,0 kn Besatzung 18 Juli 1922 Stapellauf unter dem Namen FUHRMANN filr D. Fuhrmann, Nissle Gtlnther, Hamburg 28.08.1922 Ablieferung an die Reederei und Indienststellung 17.08.1926 Verkauf an Kohlen Import Poseidon Schiffsgese Ilse haft, Königsberg Umbcnennung in INSTERBURG 17.10.1935 Auslaufen Rotterdam nach Königsberg mit Kohle an Bord 18.10.1935 Bei schwerem Wetter auf der Höhe von Egmond/Holland gesunken. Wrackteile wurden bei Egmond angetrieben. Geestgronden, 12 (2005), nr. 4 1 1 I

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 2005 | | pagina 12