school (S2 op paneel 2) bijgekomen, met daarachter de bovenmeesters woning (1868, B). Verder een postkantoor (P) en voor het eerst particuliere bouwsels: een zestal nieuwe winkels (Wi), werkplaatsen (We) en woningen - de meeste met een geknikt 'mansarde-dak', typerend voor de jaren rond 1900. Ik heb overigens niet kunnen achterhalen waarom en tegen welke prijs de gemeente deze grond toen zomaar aan particulieren verkocht heeft en vervolgens de nogal grillige rooilijnen heeft vastgesteld (bouwvergun ningen waren toen nog niet vereist; het was nog vóór de Woningwet van 1901). Beginjaren '60 heeft school nummer 2 met zijn plein plaats moeten maken voor een saai rijtje woningen, dat het zicht beneemt op het nog vrij open hart van het Krijtblok. Het vroeger zo open liggende Pad over de Krijt begint aardig bekneld te raken (paneel 3). Eind jaren '90 blijkt bouwbedrijf Tervoort (T) het voetpad grotendeels geannexeerd te hebben en met zijn massieve hallen het hele binnenterrein te domineren (paneel 4). Het open bare dorpsgroen is geprivatiseerd en omheind en daardoor ontoegankelijk en onzichtbaar geworden. Het grote dorpsplein, dit middeleeuwse Herenveld ten noorden van de vroegere Herenstraat, is bijna aan verstening ten onder gegaan. Het gerucht gaat echter dat Tervoort weg wil naar een bedrijventer rein in Egmond aan den Hoef. Dat zou de kans bieden om in de nieuwbouw de 'luchtigheid', de kleinschaligheid en het groene woonkarakter van dit blokdeel enigszins te herstellen en De Krijt aan de historisch abdijkant een face-lift voor de 21ste eeuw te geven... Omgekeerde ijshockeystick De vraag rijst nu: waarom heeft de overheid in de afgelopen twee eeuwen zijn Krijtveld met het overpad prijs gegeven, ondanks het gentlemen's agreement tussen abt en slotheer uit 1451? Ik wil hierna de aandacht vooral op het voetpad richten. Immers, als een pad of weg openbaar is conform de vigerende Wegenwet 1930 dan kan *t niet zomaar opgeheven worden. Zoiets moet door de gemeente gemotiveerd en moest tot voor kort door de provincie goedgekeurd worden. Of het nu een kerkenpaadje of een snelweg is, maakt in principe niets uit. Was het bewuste pad nu openbaar? Ja zeker, en wel sinds 1916, toen de voorloper van de huidige Wegenlegger, de los bladige Ligger der Wegen door Gedeputeerde Staten conform het provinci aal Reglement op de Wegen van Noord-Holland uit 1893 vastgesteld werd. Het Pad over de Krijt wordt daarin beschreven als een 'groene- of zand weg' tussen het Luilaantje (zoals De Krijt hier toen nog heette) en de Geestgronden4 (1997), nr. 3/4 59

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1997 | | pagina 9