Tot zover een gedeelte uit de beschrijving van het schilderij van 1908, dat inderdaad, qua techniek en sfeertekening, duidelijk beter 'uit de verf is gekomen'. Afb. 23: De Gele Kamer, Florence Upton, 1908 (Uit: N. S. Davis, A Lark Ascends; Florence Kate Upton, artist and illustrator. London, Scarecrow Press, 1992) Veertien jaar later - kort voor haar dood - heeft Florence Upton, na een lange afwezigheid, Egmond voor het laatst bezocht. Het was een soms ont roerend weerzien van de plekken en de mensen die haar zo dierbaar waren geworden. In een brief van 11 februari 1922 schrijft zij aan een goede vriendin: Al mijn kinder-modellen zijn inmiddels getrouwd en hebben rijen kinderen". Ook het kleine meisje uit De Gele Kamer blijkt inmiddels moeder te zijn geworden. Alleen Maartje zelf - de moederfiguur op het schilderij - is in werkelijkheid altijd kinderloos gebleven, zij het dat zij later een dierbare band had met haar 'pleegdochter' Miep Halff. die voor menig schilderij van Gari Melchers geposeerd heeft. Maar dat is een ander ver haal. Nu ging het over Florence Upton, die het tegel-sierstuk in de Gele Kamer in twee van haar werken heeft vereeuwigd. Twee schilderijen die, helaas - net als het tegeltableau zelf tijdelijk? - onvindbaar zijn.Q Geestgronden, 4 (1997), nr. 3/4 97

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1997 | | pagina 47