Afb. 22: De Gele Kamer, Florence Upton, 1905 (Uit: N. S. Davis, A Lark Ascends; Florence Kate Upton, artist and illustra tor. London, Scarecrow Press, 1992) Bij de afbeeldingen van beide schilderijen staat de vermelding: 'Present location unknown'. Ook Norma Davis kan dus niet aangeven waar de stuk ken zich nu bevinden en ze heeft zich moeten behelpen met inmiddels ver kleurde zwart-wit foto's. Over de tweede versie van De Gele Kamer (1908) schrijft zij onder meer: "Het schilderij laat weer een vrouw en een kind zien, gezeten aan een tafel, maar nu zitten zij naast elkaar, met het gezicht naar het raam. Het profiel van de vrouw toont duidelijk aan dat het model in heide schilderijen Maart je Bult is, die ook poseerde als de Dochter van de Herbergier' De compositie van het schilderij uit 1908 is meer geconcentreerd; de vrouw en het kind vallen net buiten het midden, aan de rechterkant, en het land schap op de schoorsteenmantel is boven hun hoofd geplaatst, om meer accent te verlenen. Het éne raam en de pot met geraniums zorgen voor een effectieve balans in het linker gedeelte. De figuren zijn hier groter en meer op de voorgrond geplaatst; alles wat onze aandacht zou kunnen afleiden van de vrouw en het kind is vermeden. 96 Geestgronden, 4 (1997), nr. 3/4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1997 | | pagina 46