olonie (juli :e van Gele geze- ïman- u, dat leuten twee 'WEE aten), mond naakt ïr het York ig tot st het i van irvan ;erde ursus i zijn enals her- jzon- hoe- i een vog- door \r. 3/4 haar schilderstukken, tentoongesteld in wereldsteden als Parijs, Chicago en Londen. De twee versies van De Gele Kamer dateren van respectievelijk 1905 en 1908. Norma S. Davis, die een studie heeft geschreven over het leven en werk van Florence Upton - en die daartoe in 1986 een bezoek aan Egmond heeft gebracht - beschrijft in haar boek A Lark Ascends de beide schilderijen uit voerig. Over de eerste versie schrijft zij: "Het schilderij toont een vrouw en een klein meisje die tegenover elkaar aan tafel zitten in een Hollands huis. De rug van de vrouw is naar de toeschouwer toegekeerd, het kind kijkt lachend naar haar op. Helder zonlicht vult de kamer, verwarmt de rug van de vrouw en verlicht het gezicht van het kind Florence gebruikte deze locatie voor een aantal 'genrestukken'. Het belangrijkste element van de kamer is een betegelde schoorsteenmantel, die nu nog steeds in het oude huis kan worden aangetroffen. Voor haar vrienden was dit Upton 's topstuk, en het schilderij was te zien op verschillende tentoonstellingen. Afb. 21 .De dochter van de herber gier, door Florence Upton. Waar het schilderij zich tegenwoordig bevindt, is onbekend (Uit: N. S. Davis, A Lark Ascends; Florence Kate Upton, artist and illustrator. London, Scarecrow Press, 1992) Geestgronden, 4 (1997), nr. 3/4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1997 | | pagina 45