In de artikelen die Ron van Vleuten wijdde aan de Amerikaanse schilderskolonie in Egmond (Geestgronden jrg. 1, nr. 1/2, (okt. 1994) en jrg. 2, nr. 2/3 (juli 1995) noemde hij onder andere het werk van Florence Upton, een leerlinge van George Hitchcock. Voor twee van haar schilderijen koos zij als locatie de Gele Kamer in de boerderij Overslot. Beide stukken tonen een moeder en kind, geze ten bij het raam. Met op de achtergrond duidelijk zichtbaar, de schoorsteenman tel met het (onlangs ontvreemde en in Delft weer getraceerde) tegeltableau, dat op die manier - nu zo'n 90 jaar geleden - vereeuwigd werd. Ron van Vleuten gaat hier nader in op de persoon en het werk van Florence Upton en op de twee versies van De Gele kamer. (Red.) R. van Vleuten HET TEGELTABLEAU VAN OVERSLOT, VEREEUWIGD OP TWEE SCHILDERIJEN Florence Kate Upton. in 1873 geboren op Long Island (Verenigde Staten), genoot al een zekere bekendheid toen zij in 1902 voor het eerst naar Egmond kwam om schilderles te nemen bij George Hitchcock. Zij had naam gemaakt als schrijfster/illustratrice van kinderboeken, met als hoofdfiguur het negerpopje Golliwog. Door haar opleiding op kunstacademies in New York en Parijs en dankzij haar aangeboren talent behoorde zij al spoedig tot Hitchcocks beste leerlingen. Haar grote doorbraak kwam in 1904, met het schilderij De dochter van de herbergier. Het werk werd waardig bevonden te worden geëxposeerd in de Salon van de Société Nationale des Beaux Arts, oftewel de 'Nieuwe Salon' waarvan onder anderen de beeldhouwer Rodin lid was. In de jaren daarna keerde Florence Upton regelmatig terug naar Egmond. Hitchcocks schildercursus ging in 1904 zijn laatste seizoen in. Het jaar daarop scheidde hij van zijn vrouw. Met haar was Florence inmiddels goed bevriend geraakt, evenals met Gari en Corinne Melchers. Ook met Maartje - 'de dochter van de her bergier' - en met andere leden van de familie Bult had Florence een bijzon dere band. In haar brieven beschrijft zij hoe gelukkig zij is in Egmond, hoe zeer zij zich hier thuis voelt en hoe hartelijk het weerzien is, soms na een tussenpoos van vele jaren. Inmiddels is haar ster rijzende, niet alleen door het succes van de Golliwog- boeken (waarvan er één in en rond Egmond is gesitueerd), maar ook door 94 Geestgronden, 4 (1997), nr. 3/4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Geestgronden - Egmonden | 1997 | | pagina 44