Ontwerp en bouw Achter je geld moet je aanzitten... (Mede)financiers Afhandeling van de financiën van het oude Huys ten Oghe Architectenbureau Bakker en Boots te Schagen kreeg de opdracht een ontwerp te maken. Hun architect Koen van Haaren maakte een mooi plan, dat later ook elders heeft gediend als voorbeeld. Bouw bedrijf Heddes kreeg de opdracht tot realisering van het complex. Er werd een strakke planning van sloop en nieuwbouw opgezet om te garanderen dat bij het begin van het toeristenseizoen, het hotel weer beschikbaar zou zijn voor toeristen. Daarvoor hadden we tijd van 1 september 1991 tot 31 mei 1992. Op 1 juli 1991 werd een opnamestop ingesteld. De eer ste paal werd geslagen door Floor de Jong van de pro vincie en Jan de Moei van het gewest. Op 10 januari 1992 legde gedeputeerde Kees Korver de eerste steen. Het doel van de strakke planning was bereikt, alles vond plaats binnen de gestelde tijd. Het complex werd opge leverd en de bewoners verhuisden terug vanuit Hotel de Horn. Toen de verhuizing naar De Horn achter de rug was, dacht men in het provinciehuis dat Huys ten Oghe niet meer bestond. Zij draaiden de geldkraan dicht. Maar de salarissen van het personeel, de huur van De Horn enzovoort moesten wel worden betaald. Op een gege ven moment was de pot leeg en wat we ook belden met Haarlem, er kwam geen geld. Tenslotte was onze pen ningmeester Dick Leguit het zo zat dat hij op een vrijdag morgen naar Haarlem belde, de betreffende ambtenaar aan de telefoon kreeg en hem vroeg of hij 's middags op kantoor was. Dat was hij. "Dat is dan mooi, want er komt vanmiddag een bus met 16 bejaarden naar Haarlem; de eigenaar van De Horn heeft ons er uitgezet wegens wanbetaling." Het bleef heel stil aan de andere kant en na enige tijd vroeg de ambtenaar naar ons bankrekeningnummer, dan zou hij meteen geld overmaken. Een uur later bel de de Rabobank dat er tweehonderdduizend gulden op onze rekening was bijgeboekt. Het werk kon weer door gaan. Het realiseren van het nieuwe Huys ten Oghe vereiste veel creativiteit met betrekking tot de financiering. Naast subsidie van de provincie voor de bouw van het wijk- steunpunt werd ook geld ontvangen vanuit het provin ciale fonds stads- en dorpsvernieuwing. Dit voor inrich ting van de woonomgeving. De gemeente financierde de exploitatie van het wijksteunpunt. De Rabobank, de stichting R.C. Maagdenhuis en het Fonds Zomerzegels betaalden mee aan de inrichtingskosten. Na goedkeuring van de provincie over de financiële af wikkeling, bleef er een liquidatiewinst over van achten twintigduizend gulden. Dit mede dankzij het goed beleg gen van het overschot in die jaren. In haar vergadering van 25 maart 1997 stemde de gemeenteraad in met ons voorstel dit eindbedrag te verdelen over zeven vrijwilli gersorganisaties in de gemeente. Daarmee was een tra ject van ruim acht jaar afgerond.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2013 | | pagina 11