Inventaris archief polder
Deel 7 - Wegenplannen, nieuwe gemalen en opheffing
Diederik Aten
In de loop van de jaren vijftig en zestig deed de polder het beheer en onderhoud van diverse
wegen over aan de gemeente en NHNK. De Jewelweg was de eerste in 1953. De gemeente Cal-
lantsoog nam die over in ruil voor een perceel nollen van 5 hectare.
In de zomer van 1962 zocht het polderbestuur middels
een brief contact met de gemeente over het wegen-
vraagstuk. De toestand van de wegen was niet goed,
maar hierbij moest wel in overweging worden genomen
dat de polder onvoldoende financieel draagvlak had
voor het onderhoud van een dergelijk groot wegennet.
Bovendien werden de wegen vooral gedurende de zo
mer intensief gebruikt door anderen dan ingelanden. Bij
een deel van de polderwegen had ten slotte de complete
gemeenschap belang. Daarom werd om financiële steun
verzocht. De brief werd ingegeven door penningmees
ter Correljé, tevens burgemeester van Callantsoog. Een
en ander leidde tot het maken van enkele raamplannen
voor de wegen door het Technisch Bureau van de Unie
van Waterschappen waarbij ook de aanleg van een nieu
we noord-zuidverbinding werd meegenomen. De kosten
werden in 1968 begroot op ruim 1,7 miljoen gulden. De
plankosten waren in dit jaar opgelopen tot 30.000 gul
den en die gingen al de financiële mogelijkheden van de
polder te boven.
Naast de wegenkwestie bleef de waterhuishouding
voortdurend een punt van discussie. In de natte augus
tusmaand van 1956 was de toestand zodanig dat de
dijkgraaf van de ingelanden opdracht kreeg tijdelijk een
hulpgemaal te laten aanrukken. Dat bleek echter erg
duur en hij zag er toch maar vanaf. In juli 1966 werden
de ingelanden in met name de Uitlandse polder weer
met grote wateroverlast geconfronteerd. Er was welis
waar een hulpmiddel gehuurd, maar door het vele kroos
in de sloten en ondiepten kon het water onvoldoende
snel toestromen. Het was dijkgraaf P.J. Kruisveld - die
weer reageerde op klachten van de Hollandsche Maat
schappij van Landbouw (HMvL) afdeling Callantsoog
- duidelijk dat er iets moest gebeuren. Het gewijzigde
grondgebruik speelde hierbij ook mee. Ondertussen had
de teelt van waspeen, bloembollen, pootaardappelen en
suikerbieten een hoge vlucht genomen in de polder en
deze cultures stelden hogere eisen aan de waterhuis
houding. Het bestuur besloot een goed onderzoek uit te
laten voeren, waarin nadrukkelijk de plaatsing van een
tweede gemaal meegenomen moest worden. De HMvL
belegde eind september een 'praatavond' voor alle be
trokkenen in Pension Seinpost. Tijdens de bijeenkomst
bleek dat de aanwezigen niet terugschrokken voor een
stevige verhoging van de omslag.
De officiële ingebruikstelling van het gemaal bij Koetensluis op 18 oktober 1967.
Van links naar rechtrs dijkgraaf P.J. Kruisveld, burgemeester Correljé en secretaris J.J. Brugman.
Foto Niestadt
27