Vb kleuterschool utWyjuf TlhL mm Muja Blokker De eerste kleuterschool in Callantsoog dateert van 1952 aan de Dorpsweg. Uit nood geboren en op gericht door 't Nut, een vereniging, die bestond uit de middenstanders van het dorp. Tini Zeeman, geboren in 1935 te Schagen, ging na de lagere school in Schagerbrug naar de Mulo in Schagen. Op de fiets, wat niet altijd meeviel, maar toen al met de gedachte, dat ze later kleuterjuf wilde worden. Ze ging graag met kinderen om. In dezelfde tijd begon net de eerste kleuterschool in haar woonplaats te draaien. Eerst in een ruimte onder het Raadhuis aan de Grote Sloot en later in het gebouw van de lagere school. Ze ging er eens kijken, vond het leuk en bleef er komen om mee te helpen. Callantsoog In het jaar 1950 verhuisden haar ouders naar Callantsoog. Vader Bas Zeeman was aannemer en timmerman en er was aan de kust volop werk na de bevrijding. Aanvankelijk zou het gezin, vader Bas, moeder Anna, dochters Tini en Gerda (1938) en zoon Wim (1950), aan de Helmweg in Groote Keeten gaan wonen. Daar had hij al een huis gebouwd. Maar hij ging toch liever naar Callantsoog en ruilde met Jan van Scheijen, die op Dorpsweg 18 een huis had. Aannemer Zeeman had daar ook de ruimte om een werkplaats te bouwen, want de Stuyvezandeweg was er nog niet. Tini had inmiddels haar Mulodiploma op zak en ging door naar de kleuterkweek in Den Helder, elke dag op de fiets heen en weer. De afstand Schagerbrug-Schagen viel in het niet bij die van Callantsoog - Den Helder. Toen leerde ze wat echt fietsen was. Fröbel of Montessori De tweejarige opleiding begon 's middags om half 5, want er werd les gegeven door onderwij zers, die dit na schooltijd deden. Dit gebeurde vier maal in de week en op woensdagmiddag was je vrij. Evengoed moest ze 's morgens al vroeg op pad, want dan liep ze stage op ver schillende scholen. Tijdens haar cursus was er een discussie gaande in het kleuteronderwijs over welke leermethode beter zou zijn, die van Fröbel of van Montessori. De Duitse pedagoog Fröbel (1782-1852) vond dat een kind zichzelf moest ontwikkelen, niet door leermiddelen maar door speelgaven. Geef het een houten kubus, die uit vier kubusjes bestaat en laat het zelf ontdekken, wat je er mee kan doen. Als je kinderen van toen ingewikkeld speel goed gaf, deden ze er verder niets mee. Maria Montessori (1870-1952), Italiaanse opvoedkun dige, observeerde het kind, lette op interes ses en innerlijke behoeften en paste die aan op de ontwikkeling van het kind. Zij heeft de speelhoeken bedacht, zoals de poppenhoelc, de hoek met autootjes of de hoek waar je kon schilderen. Tini maakte geen keuze en vond dat ze uiteindelijk alle twee 'gelijk' hadden. Particulier initiatief In Callantsoog waren heel wat ondernemers met winkels en bedrijven, die kinderen had den die te jong waren voor de lagere school. Omdat de vrouwen ook in de winkels moesten staan, zou het erg handig zijn als hier ook een kleuterschool kwam. Zij staken de koppen bij elkaar en namen het initiatief er zelf één op te richten. Er werden plannen gemaakt, geld in gezameld en taken verdeeld. Bekend was dat Tini de opleiding deed, dus zij kon mooi aan het werk. Bas Zeeman bouwde kleine houten zomerhuizen in zijn werkplaats. Als hij er nou één in elkaar zette schuin achter zijn woning, dan kon die als lokaal dienen voor de kleuters. En als hij toch aan het timmeren was kon hij ook wel tafeltjes maken. Dit stoeltje (links) is 58 jaar oud -68.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2010 | | pagina 8