Vb kleuterschool utWyjuf TlhL
mm
Muja Blokker
De eerste kleuterschool in Callantsoog dateert van 1952 aan de Dorpsweg. Uit nood geboren en op
gericht door 't Nut, een vereniging, die bestond uit de middenstanders van het dorp.
Tini Zeeman, geboren in 1935 te Schagen, ging na de lagere school in Schagerbrug naar de Mulo in
Schagen. Op de fiets, wat niet altijd meeviel, maar toen al met de gedachte, dat ze later kleuterjuf
wilde worden. Ze ging graag met kinderen om. In dezelfde tijd begon net de eerste kleuterschool in
haar woonplaats te draaien. Eerst in een ruimte onder het Raadhuis aan de Grote Sloot en later in
het gebouw van de lagere school. Ze ging er eens kijken, vond het leuk en bleef er komen om mee te
helpen.
Callantsoog
In het jaar 1950 verhuisden haar ouders naar
Callantsoog. Vader Bas Zeeman was aannemer
en timmerman en er was aan de kust volop
werk na de bevrijding. Aanvankelijk zou het
gezin, vader Bas, moeder Anna, dochters Tini
en Gerda (1938) en zoon Wim (1950), aan de
Helmweg in Groote Keeten gaan wonen. Daar
had hij al een huis gebouwd. Maar hij ging
toch liever naar Callantsoog en ruilde met
Jan van Scheijen, die op Dorpsweg 18 een
huis had. Aannemer Zeeman had daar ook de
ruimte om een werkplaats te bouwen, want
de Stuyvezandeweg was er nog niet. Tini had
inmiddels haar Mulodiploma op zak en ging
door naar de kleuterkweek in Den Helder,
elke dag op de fiets heen en weer. De afstand
Schagerbrug-Schagen viel in het niet bij die
van Callantsoog - Den Helder. Toen leerde ze
wat echt fietsen was.
Fröbel of Montessori
De tweejarige opleiding begon 's middags om
half 5, want er werd les gegeven door onderwij
zers, die dit na schooltijd deden. Dit gebeurde
vier maal in de week en op woensdagmiddag
was je vrij. Evengoed moest ze 's morgens al
vroeg op pad, want dan liep ze stage op ver
schillende scholen. Tijdens haar cursus was er
een discussie gaande in het kleuteronderwijs
over welke leermethode beter zou zijn, die van
Fröbel of van Montessori. De Duitse pedagoog
Fröbel (1782-1852) vond dat een kind zichzelf
moest ontwikkelen, niet door leermiddelen
maar door speelgaven. Geef het een houten
kubus, die uit vier kubusjes bestaat en laat
het zelf ontdekken, wat je er mee kan doen.
Als je kinderen van toen ingewikkeld speel
goed gaf, deden ze er verder niets mee. Maria
Montessori (1870-1952), Italiaanse opvoedkun
dige, observeerde het kind, lette op interes
ses en innerlijke behoeften en paste die aan
op de ontwikkeling van het kind. Zij heeft de
speelhoeken bedacht, zoals de poppenhoelc,
de hoek met autootjes of de hoek waar je kon
schilderen. Tini maakte geen keuze en vond
dat ze uiteindelijk alle twee 'gelijk' hadden.
Particulier initiatief
In Callantsoog waren heel wat ondernemers
met winkels en bedrijven, die kinderen had
den die te jong waren voor de lagere school.
Omdat de vrouwen ook in de winkels moesten
staan, zou het erg handig zijn als hier ook een
kleuterschool kwam. Zij staken de koppen bij
elkaar en namen het initiatief er zelf één op te
richten. Er werden plannen gemaakt, geld in
gezameld en taken verdeeld. Bekend was dat
Tini de opleiding deed, dus zij kon mooi aan
het werk. Bas Zeeman bouwde kleine houten
zomerhuizen in zijn werkplaats. Als hij er nou
één in elkaar zette schuin achter zijn woning,
dan kon die als lokaal dienen voor de kleuters.
En als hij toch aan het timmeren was kon hij
ook wel tafeltjes maken.
Dit stoeltje (links) is 58 jaar oud
-68.