1916 waarbij Waterland en de Anna Paulow-
napolder blank kwamen te staan. De provin
cie besloot naar aanleiding van deze ramp het
beheer van alle primaire en de belangrijkste
secundaire waterkeringen - inclusief de Voor-,
Noord- en Zuidschinlceldijk - in één hand en
wel van het NHNK te concentreren. NHNK be
gon in 1921 daadwerkelijk met de uitvoering
van de opgedragen taken. Het liet onder meer
de weg langs de Zuidschinlceldijk tot volle te
vredenheid van Burgemeester en Wethouders
(B en W) van Callantsoog verbeteren. De schrik
was dan ook groot toen de provincie in 1924
voornemens bleek de Zuidschinlceldijk en
Voordijk terug te geven aan de polder omdat
die hun karakter als waterkering hadden ver
loren. Het polderbestuur wees er direct op dat
de Voordijk bij de storm van 1894 een ramp
zalige overstroming had voorkomen en dat
destijds ook in de duinen bij strandpaal 17 de
toestand kritiek was. Bij een doorbraak aldaar
hadden de Zijperdijlc en Zuidschinlceldijk het
water moeten keren. Gelukkig bleef alles zo
als het was.
In mei 1933 klaagde de VW opnieuw over de
slechte staat van een weg en wel de Dorpsweg
"...hetgeen bezoek van vreemdelingen aan
het dorp Callantsoog als badplaats zeker niet
zal bevorderen." Deze weg, bestaande uit een
gedeelte Zuidschinlceldijk, de weg langs het
dorpsplein en een stulc van de Duinweg, was
gedeeltelijk in onderhoud bij de gemeente en
gedeeltelijk bij de polder. B en W voelden voor
overdracht van de weg aan het grote HNHK,
dat over de financiën, het materieel en de
expertise beschikte om de weg perfect te her
stellen. HNHK bleek hiertoe bereid. Gedeelten
van de weg waren echter eigendom van par
ticulieren en dit veroorzaakte veel admini
stratieve soesa. Uiteindelijk nam HNHK op 1
januari 1938 de weg in eigendom en beheer.
Daar stond een jaarlijks door de gemeente en
de polder te betalen vergoeding tegenover.
De polder zelf begon in 1934 proeven te nemen
met het teren van wegen om stofvorming te
gen te gaan. Op die manier kon het grind ook
beter vastgelegd worden en kwamen er niet zo
snel gaten in de weg. De proeven vielen kenne
lijk gunstig uit, want een jaar later besloten de
stemgerechtigde ingelanden tot het teren van
een serie wegen. GS stemden met het plan in,
mits de paardenpaadjes werden uitgebroken.
Ter bestrijding van de kosten sloot de polder
een lening van 4.000 gulden af. Het werk werd
uitgevoerd door Daalder uit Alkmaar. Een on
verdeeld succes was het eerst niet.
Krantenbericht naar aanleiding van het zilveren ju
bileum van dijkgraaf H. Kruisveld in mei 1931.
Kruisveld maakte in 1936 plaats voor zijn zoon P.J.
Kruisveld. Zie inv.nr. 4, 26-5-1931.
-65.-
Dfffctjraaf Kruisveld,
Een stukje geschiedenis.
De heer Stammes neemt nu de gelegenheid te baat
om den dijkgraaf toe te spreken in verband met
diens jubileum. Het was 9 Februari 1906, toen de heer
Kruisveld tot dijkgraaf werd gekozen en 26 Mei d.a.v.
beëedigd. Spr. wijst er op dat toen de heer Kruisveld
werd benoemd, het inwendig beheer van den polder
niet veel van den functionnaris eischte. Het hooge
gedeelte loosde uit op Schermerboezem, voor het lage
gedeelte was er de Boskermolen en alleen het onder
houd der wegen vroeg dus aandacht. Maar dat is
spoedig veranderd. Immers op 4 Augustus 1906 kwam
in behandeling een verzoek, geteelcend door 25 stem
gerechtigde ingelanden, om te plaatsen een machine
tot inmaling. In die bestuursvergadering werd be
sloten dat de heer Wartenhorst een plan met bere
kening zou maken. Op 19 Februari 1907 besloot het
bestuur niet op dit plan in te gaan, als zijnde te duur
boven de kracht van den polder. Evenwel de nood
dwong, men zag voordeel in het inbrengen van wa
ter en op 19 December 1908 besloot het bestuur de
stemgerechtigde ingelanden in staat te stellen uit
spraak te doen. In de vergadering van 30 Januari 1909
werd met 33 tegen 13 stemmen besloten tot bemaling
over te gaan en aan den heer Mann als deskundige
werd opgedragen plan en teekening U maken. Óp
21 Augustus diende de heer Mann 3 plannen in en in
de vergadering van stemgerechtigde ingelanden op
4 September van dat jaar werd plan B met 30 tegen
4 stemmen aangenomen en besloten een geldleening
ad f25000 aan te gaan.
Op 16 November 1909 keurden Ged. Staten dit be
sluit goed. Op 3 October 1910, werd het maken van
het machinegebouw aanbesteed en besloten tot aan
schaffing van een bronsmotor en een pomp van
Nering en Bögel. Op 8 Febr. d.a.v. werd proef gema
len en de heer Bregman tot machine-leider be
noemd. En dank zij diens goede leiding heeft de
machine nu 20 jaren uitstekend geloopen. Spr. kan
zich voorstellen, dat om tot dit besluit te komen er
veel beroering en veel strijd is geweest en weet dat
de dijkgraaf zelf een groot voorstander van de be
maling is geweest. Maar spr. herinnert aan het
spreekwoord: er is geen zegen zonder strijd. De uit
gaven voor deze bemaling zijn wel 3 of 4 maal te
ruggekomen in de meerdere opbrengsten. Uit erken
telijkheid voor alles wat de dijkgraaf voor den pol
der heeft gedaan, heeft het bestuur gemeend den
heer Kruisveld een foto te moeten aanbieden, een
foto waarop het bestuur, penningmeester en secre
taris met het machinegebouw; de penningmeester
die steeds actief is om de lasten op tijd binnen te
krijgen, de secretaris die de vroegere verzuimen flink
terecht heeft gebracht. En bovendien komt er op
voor de machineleider, die bij het inwendig beheer
voor den dijkgraaf zoo'n grooten steun is geweest.
Spr. hoopt dat de jubilaris de foto een goede plaats
zal geven en is overtuigd dat deze met veel genoe
gen naar deze foto zal zien.
De dijkgraaf dankt den polder zeer voor dit aan
denken. Zijne benoeming was toenmaals geen bui
tenkansje, een polder die niets was, maar alleen een
plan had. Het was de oude heer Vos die het denk
beeld opperde om een waterpas te krijgen en na veel
gehaspel hebben de stemgerechtigden uitspraak ge
daan. Spr. wijst er op, dat ook de heer Mann woor
den van dank toekomen, terwijl de stemgerechtigde
ingelanden spr. een flinken steun zijn geweest. 25
Jaar geleden was het hier hei en nog eens hei en
thans hebben we een bloeiende polder. Er blijkt
uit dat het besluit geen misplaatste grap is geweest.
Hierna volgt sluiting.