Inxwctarti archief polder CalLmtsooj Diederik Aten Deel 5 - Wegen De polder had een grote wegentaak. Daarbij ging het niet alleen om de wegen op dijken, maar ook om door de polder lopende verbindingen. In 1877 viel het besluit de hoofdwegen te verharden. In een brief aan het polderbestuur van de Zijpe werd aangegeven dat "De beharding dier wegen voor Callantsoog, in zekeren zin, een levensvraag [is] geworden, want zooals de toestand thans is, is de polder zoo goed als voor het algemeen verkeer afgesloten." Daarom wilde men een wegenlus door de pol der, bestaande uit de Zuidschinkeldijk, Dorps- weg-Abbestederweg-Oostweg tot Zwaardijlc- Noordschinlceldijk, verharden. Ook de weg van Callantsoog naar de loods van de reddingboot stond op het programma. Alleen de weg door het dorp zou worden be straat. Op de overige wegen wilde men een grindverharding aanbrengen. Het hele plan had natuurlijk weinig zin als de aansluitende wegen in de Zijpe naar Stolpen en 't Zand niet meteen ook werden verbeterd. Voor de Zijpe zelfwas dat echter niet interessant en het pol derbestuur aldaar wilde niet verder gaan dan het aanbrengen van een egale kleibekleding. De polder Callantsoog nam uiteindelijk de begrinding van die weggedeelten op zich, die dan weer door de Zijpe in onderhoud werden genomen. Voorts hoopte men daar op een zeer ruime subsidie van de provincie. Die zegde uiteindelijk een bijdrage ter hoogte van 20% van de totale kosten toe met een maximum van 7.000 gulden. De gemeente verleende een subsidie van 3.000 gulden. Ook werd nog een bijdrage ontvangen ad 1.000 gulden van H.P.T. Previnaire, heer van Callantsoog en groot grondbezitter. In april 1879 hechtten Gedepu teerde Staten hun goedkeuring aan het door H.G.Th. Mann, toen nog opzichter bij Rijks waterstaat, opgestelde bestek. Daarna vond op 24 mei de aanbesteding plaats. De laagste inschrijver bleek Simon Blom uit Groet voor 27.466 gulden. Hij kreeg de opdracht. Het door vorst vertraagde werk werd in maart 1880 door de opzichter van de polder opgenomen en in orde bevonden. Naast de subsidies van de provincie, de ge meente en de heer Previnaire ontving de pol der ook nog een bijdrage van de eigenaren van landerijen langs de weg over de Noordschin- keldijk. Die hadden natuurlijk groot belang bij het verharden van deze weg. Zij verklaar den zich mede voor hun opvolgers eind febru ari 1880 akkoord voor altijd éénderde van de onderhoudskosten van de genoemde weg te zullen dragen. Bovendien zegden zij de polder vergoeding van de rente van de voor het werk gesloten lening toe. Het ging om een jaarlijks bedrag van 51 gulden en 54a/2 cent gedurende een periode van 65 jaar. Een en ander werd in een overeenkomst, ge sloten in het koffiehuis De Kolfbaan te Scha- gen, vastgelegd. In 1912 kwam echter een kink in de kabel in de vorm van C. Smit, die op een veiling landerijen had gekocht waarop de ge noemde verplichtingen rustten. Hij weigerde te betalen. De polder won juridisch advies in en bleek toen niet sterk te staan. GS gaven daarom in overweging de weg helemaal voor rekening van de polder te nemen omdat het onderhoud een zaak van algemeen belang was. Echter, ook de aangrenzende Polder 't Hoekje had belang bij de weg en het bestuur van die polder werd bereid gevonden de bij drage van de landeigenaren over te nemen in de vorm van een vaste jaarlijkse uitkering van 175 gulden en de rente, tot de lening zou zijn afgelost. Vanaf het begin van de 20e eeuw werd het polderbestuur geconfronteerd met een gesta ge stroom klachten over de toestand van de wegen. De ontwikkeling van Callantsoog tot badplaats was daar debet aan. Bovendien nam na de Eerste Wereldoorlog het autoverkeer snel in omvang toe en dat stelde veel hogere eisen aan de wegen. In 1920 klaagde de VW Callantsoog al over de slechte toestand van de weg over de Zuidschinkeldijk. Die vormde de hoofdweg van Callantsoog naar Schagen en was in het bijzonder voor autoverkeer veel te smal. Een oplossing was echter in zicht om dat de Zuid- en Noordschinkeldijk en de Voor dijk in 1921 werden overgenomen door het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorder kwartier (NHNK). Dit nieuwe waterschap was opgericht als reactie op de watersnood van

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2010 | | pagina 4