Hierna verzocht hij de aanwezige lepelaars om toch vooral enige seconden stil te blijven zitten of te staan. Dit vanwege de lange belichtings tijd. Burdet kroop vervolgens onder zijn zwar te doek en haalde voor enige seconden de kap van de lens. Of hij daarbij nog gezegd heeft: "Kijk eens naar het vogeltje", is in de analen van deze geschiedenis niet opgetekend. Wel is bekend dat hij deze handeling ten behoeve van meerdere foto's diverse lceren verrichtte. De lezer die denkt dat ilc hier een sprookje aan het papier heb toevertrouwd, moet ik helaas teleurstellen. In het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam zijn van deze fotosessie zes glas plaatnegatieven en even zovele foto's bewaard gebleven. Vier van deze foto's betreffen ver bouwereerd kijkende lepelaars. Op de twee an dere zien we ietwat overspannen ogende kok meeuwen. Het betreft hier de oudste vogelfoto's uit het Zwanenwater en de oudste vogelfoto's uit het werkgebied van Vogelwerkgroep Tringa. En zo werd dus het Zwanenwater en een stukje van haar avifauna voor het eerst vereeuwigd. Dat vereeuwigen kan ook op een andere manier en dan heb ik het niet over schilderen. Je kunt het Zwanenwater bijvoorbeeld nabouwen. Dat klinkt ongeloofwaardig maar dat is nu precies wat Paul Louis Steenhuizen in 1925 en 1926 deed. Paul Louis Steenhuizen werd op 18 septem ber 1870 te Leiden geboren als zoon van Pie- ter Dirk Steenhuizen welke als preparateur werkzaam was bij 'des Rijksmuseum voor Na tuurlijke Historie' (thans Naturalis in Leiden). De jonge Paul leerde het vak van preparateur van zijn vader en door zelfstudie en volgde zodoende zijn vader in het vak op. Van 1891 tot 1927 werkte hij als preparateur bij het Ko ninklijk Zoölogisch Genootschap Natura Artis Magistra (dierentuin Artis). Hierna was hij tot 1937 als preparateur werkzaam bij het Zoölo gisch Museum van de Gemeentelijke Univer siteit van Amsterdam. Ook was hij, ter verrij king van zijn kennis, enige tijd actief in het Natuur Historisch Museum te Londen. Hij zou uitgroeien tot een zeer bekwaam vogelprepa rateur. Aan het begin van zijn carrière kwam hij er al snel achter dat de toenmalige manier van prepareren niet klopte. Het natuurlijke aspect ontbrak en vaak was de houding niet correct. Zo werd toentertijd een geprepareerde kluut in de meest onnatuurlijke vorm steevast op een berkenstammetje vastgespijkerd. Dit deed Steenhuizen er toe besluiten om gewapend met een van de eerste beschikbare camera's er zelf op uit te trekken. Zodoende was hij in staat om vogels in hun meest natuurlijke om standigheden vast te leggen. Daarmee werd Steenhuizen samen met Richard Tepe de eer ste Nederlandse vogelfotograaf. Ook hierin bekwaamde hij zich enorm. Zelfs zozeer dat de eerder genoemde Adolphe Burdet op foto grafisch gebied als Steenhuizens leerling kan worden beschouwd. Voor zijn vogelfotografie kreeg Steenhuizen een nationale (Amster dam, 1902) en een internationale prijs (Leip- zig, 1906). Steenhuizen heeft het fotograferen echter nooit verder doorgezet. Het ging hem slechts om een hoger doel. Het verzamelen van indrukken en materiaal ten behoeve van het bouwen van kleine en grote 'diorama's'. Tussen 1891 en 1906 bouwde hij voor het zo geheten Museum Fauna Neerlandica in Artis achttien wat kleinere diorama's van vogels op en bij hun nest. Deze diorama's waren bekend om hun enorme verbeeldingskracht en de mooiste betroffen die van blauwe- en purperrei gers, lepelaars, bergeenden, griel, nachtzwaluw, oe verzwaluw en ekster. Begin jaren twintig bouw de hij dan nog de kleine maar buitengewoon natuurgetrouwe diorama's met geoorde futen, krooneend en patrijzen. Maar het grote werk moest nog komen; het nabouwen van een duinlandschap geïnspireerd door het Zwanen water (en de eerlijkheid gebiedt me te vermel den: de Muy op Texel). En zo toog Steenhuizen aan het werk met de inrichting van een groot duindiorama gevuld met zilvermeeuwen, bergeen den, tapuiten, paapjes, scholeksters en vele andere opgezette vogels in de halfronde collegezaal in het voormalige Zoölogische Laboratorium van de Universiteit van Amsterdam. Het op de achtergrond opgehangen halfcirkelvormige Foto: Cor Klaver - 58.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2008 | | pagina 18