Ve.Reddingboot
December 1941
CALLANTSOOG
Aangezien de op een lorrie geladen vlet van
Petten door een tractor van Waterstaat, die in
geval van nood welwillend beschikbaar wordt
gesteld, in alle omstandigheden naar Cal-
lantsoog en verder kan worden vervoerd en de
frequentie van strandingen op de kuststrook
tusschen Petten en Den Helder zeer gering is,
werd de reddingvlet van Callantsoog eenige
jaren geleden verwijderd. Zij kreeg een motor
en werd naar Den Helder gezonden, waar be
hoefte was aan een weinig diep stekend red
dingvaartuig voor de Wadden beoosten en be
zuiden Nieuwediep. Callantsoog behield het
wippertoestel en dit kwam goed van pas, toen
in September 1936 het Noorsche s.s. 'Sirenes'
op een strekdam liep. De Noren maakten in de
reddingbroek een luchtreis en konden direct
genieten van de Callantsooger kermis!
Ook Callantsoog heeft de tragiek van het red
dingswerk aan de lijve gevoeld. Op 4 Decem
ber 1882 strandde de 'Strathmore' op eenige
afstand van de kust; de reddingboot sloeg om
en behalve enkele schipbreukelingen verlo
ren niet minder dan 6 roeiers het leven. Dat
dit een ontzettende ramp was voor het kleine
kustplaatsje, laat zich hooren en het pleit voor
de bevolking, dat het zich vrijwillig beschik
baar stellen voor de reddingboot er niet door
werd beïnvloed.
Nu de kans op ongelukken voor de kust, waar
bij snel hulp nodig is, aanzienlijk is toegeno
men, werd de vlet van het dit jaar opgeheven
station Gaast naar Callantsoog gezonden.
Met sleephouten kan deze lichte vlet over het
strand worden vervoerd en op 13 October van
dit jaar, toen de oud-schipper M. Mooy, thans
lid der Plaatselijke Commissie, den dag her
dacht, waarop hij 50 jaar aan de N.Z.H.R.M.
was verbonden, maakte de Gaaster vlet voor
het eerst in haar leven kennis met de rollende
Noordzee branding.
Onderstaande berichten vonden we in De Reddingboot, het blad van de Reddingmaatschappij
waarin allerlei acties van de KNRM, voorheen N.Z.H.R.M. staan beschreven.
Foto uit collectie Piet Mooij, Bergen
In de deur van de winkel, Jan Koegelenberg
-56.-