1 UIT HET BOEK VAN H.TH. DE BOOY Een vliegtuig was vlak voor Callantsoog naar beneden geschoten; de beide vliegers tracht ten in een rubbervlotje den wal te bereiken, doch er stond een hevige branding. De vuur pijlrichter der N.Z.H.R.M. van station Callants oog wilde met enkele lijnen het strand opren nen om den drenkelingen te hulp te snellen, doch aan de burgers werd de toegang tot het strand door de nerveuze Duitsche soldaten verboden. Machteloos zag men toe, hoe het vlot kenterde en een der vliegers vlak voor den wal verdronk. De verontwaardiging der Callantsoogers was groot. Den volgenden dag werd het stoffelijk overschot met militaire eer ter aarde besteld, er was een legerpredikant en een krans, doch de Callantsoogers kwamen niet onder den indruk. "Makkelijk genoeg 0111 eer te betonen aan je vijand als ie dood is," meesmuilden zij. "Waarom verboden zij ons dezen vlieger te redden?" Natuurlijk rapporteerden wij deze trieste ge schiedenis aan den Marinebefehlshaber, doch hoorden er niets meer over. V r p m uit de kust twee vliegtuigen waren neerge stort. Gezien de korte afstand tot den wal was dit eerder iets voor de reddingvletten van Cal lantsoog en Petten; doch daar had men in Den Haag niet aan gedacht. IJlgesprelclcen met Egmond, Callants oog en Petten; dringend verzoek de reddingbooten uit te zenden. Ilc zag in gedachten, hoe men in Petten en Callantsoog de bemanning uit hun huizen klop te, hoe de Presi dent Steijn te water werd gelaten en wachtte in span ning berichten af. Callantsoog meldde echter, dat de Duitschers geen toestemming gaven om de vlet in zee te brengen: het was niet meer noodig. Te Petten moest de Grenzpolizei eerst tele fonisch overleg plegen met Den Haag, Den Helder en Callantsoog. Intusschen stond de bemanning machteloos met de vlet op den dijk en zag, hoe lichtlcogels opstegen uit zee. Zij trachtte de boot toch te lanceren, doch een schildwacht begon te schieten. De vliegtuigen bleken reeds om kwart over twaalf in zee te zijn gestort. Eerst om drie uur werd toestemming gegeven zee te kiezen. Resultaat van den tocht natuur lijk nihil. Slechts enkele vliegerlaarzen, ge merkt Thomson en Evans werden opgepikt. UIT: VLIEGVELD BERGEN NH 1938-1945 Aan de gemeente Callantsoog gaat het voorval met het Engelse vliegtuig op 11 oktober na tuurlijk ook niet voorbij en veldwachter Rein Koelemeij stelt een officieel rapport op: ©J INSf^iCTIONS 'TOBUNIC' Ampoje Syrmqe TlUSckWs l4UjH£Ms Ws qroHJjz&emy Een zeer onaangename situatie ontstond toen op 11 October 1941 een Engelsch vliegtuig in zee verongelukte. De Callantsoogers raakten hevig ontstemd over de wijze, waarop de Duitschers het redden van een Engelschen piloot bemoeilijkten. Li V 'Mét Omnopon Gr. i Morphinc Gr.Jj i Given at Hrs. On (date) Ampul, zoals die werd meegegeven aan vliegtuigbe manningen. Foto: Cees Vriesman 28 Maart 1942 werd ik 's nachts kwart over twee door de 'Seenotzentrale' te Den Haag opgebeld met het verzoek de President Steijn van Egmond aan Zee uit te sturen, omdat er tusschen Petten en Callantsoog op 200 a 500 J.H. Schuurman -60.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2005 | | pagina 16