ingekwartierd. Opmerkelijk was het wegval len van rangen en standen. Het Nederlandse volk wilde als een geheel die oorlogsdreiging te lijf gaan. Door die dreiging liep het aantal badgasten sterk terug. Vooral uit Duitsland kwamen nog maar sporadisch gasten. In de weekenden kwam er veel familiebezoek voor onze soldaten. Maar dat was nou niet het 'vreemdelingenverkeer' dat men zich had gewenst. De meidagen van 1940: Soldaten en burgers, iedereen was in paniek. Aan de duinkant moesten nog 'even' onderkomens komen. Trailers met hout reden af en aan. Burgers en militairen spitten diepe gaten, die gesteund door balken en planken een schuilplaats moesten gaan bieden. Vijf dagen oorlog was te lang. De verliezen waren zwaar en de ver nielingen groot. We kregen nieuwe 'gasten', die we noodgedwongen moesten nemen. Na de meidagen in 1940 werd af en toe nog een badgast gezien. Er kwamen nog wel dag jesmensen. Vanaf mei 1940 tot augustus 1942 was het vaak slikken of stikken. De bezetters waren de baas en alles werd door hun geregeld. Door attente lezers werden wij gewezen op fouten in de vorige 'Cloclc': In het artikel 'Het buurtje van de families Schouten en Snel' wordt gesproken over Jan en Piet Way (blz. 35). Dit moet zijn: Jan en Piet Weij, waarvan akte. Op blz. 39 staat dat de rotspartij op het Dorps plein in 1991 het veld moest ruimen. Dit moet natuurlijk 1961 zijn! Het zetduiveltje was kennelijk actief in de laatste 'Cloclc': de namen bij de foto van de familie Ten Boelcel (blz. 32) kloppen niet, aldus een van onze leden. We doen het daar om nog eens dunnetjes over: Waren het eerst maar 'geruchten', later kwam het definitieve bericht: Vanaf augustus moesten panden die op te korte afstand van de zee stonden worden ontruimd. Maar 10 dagen tijd werd er gegeven om te verhuizen. In 1940 was het bestuur van de VW als volgt samengesteld: A. Brussaard, T. Koerts, G. Kui per, G. Kos, R. Koelemeij, P. Vos, G.D. Rehorst. Omdat de bestuursleden door de evacuatie verspreid kwamen te wonen, hadden ze min der contact met elkaar. Ook had ieder zijn eigen zorgen, zodat er aan de VW nauwelijks meer werd gedacht. Trouwens wat zou er na de oorlog nog van het dorpje Callantsoog overblijven? Tevens kregen we hierop nog een aanvulling: de heer Jan Hidde heeft nooit op de boerderij gewerkt. Hij kwam wel uit Groningen en werd vrachtwagenchauffeur bij de firma Bras uit Schagen. Hidde reed bijna dagelijks langs de boerderij waar Dina woonde. Er werden vrachtwagens met afgegraven zandgrond ge reden naar o.a. de Stolpen om de weg naar de nieuwe brug 'op te laten lopen'. Dat zand kwam uit de hoek Dorpsweg-Abbestederweg. Nu staat daar een hotel/appartementencom plex. Alle kritische en attente lezers: bedankt! Sa men met u maken we er iets moois van. Bovenste rij, v.l.n.r.: Piet (getrouwd met Riek Vos); Jaap (Alie Hooft); Klaas (Guurtje de Boer, later met Engeltje Weij-Zeeman); Anne (Jaap Landman); Trijntje (Jan Hoek). Onderste rij v.l.n.r.: Gerrit (Trien Kater); vader Gert ten Boekei; Jopie - op de tafel (Jaap de Wit), moeder Pietertje ten Boekei; Dina (Jan Hidde), Grietje (Henk Kooger). Hier eindigt het verhaal van Jacob Vos over de geschiedenis van de VW in Callantsoog. In de oor log werden de activiteiten van de VW op een laag pitje gezet. Na 1945 pakte men de draad weer op. Wellicht is er iemand die het verloop van de geschiedenis van de VW van na de oorlog wil be schrijven? Neemt u dan even contact op met de redactie. - 51.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2003 | | pagina 11