BerqUujsoi*eratie> Ltv het Zwtutemtmter De laatste vlucht van de N1521 Uit de dagboeken van Gijs Oskam het volgende: Woensdag 15 januari 1941. Het heeft weer hard gevroren en ook ge sneeuwd. Ik ben 's avonds aan het werlc. Horen schieten. Gaan naar buiten. Zien vuur rode bal in de lucht die aangroeit tot lange vurige streep. Een brandend toestel. We staan in de deur (eerste boerderij van de Uitlandse weg tegenover het Zwanenwater). Zien vlieg tuig naar beneden vallen. Wekken vader die al te bed lag. Angst, daar we denken dat het vliegtuig op het huis valt. Later zien we het in het Zwanenwater vreselijk branden. Daar is hij neergestort. Van streek. Naar Van Hon- schoten, Vader, Jan en Cor er naar toe. Vele Duitsers erheen. Luchtwacht heeft het druk. Engels toestel was het. Slapen slecht. Reeds een lijk geborgen, half in het ijs. Donderdag 16 januari 1941. Weer vriezen. Sneeuw. Terug uit school kij ken we tweemaal over duin naar 't vliegtuig, 's Middags twee pogingen om bij het vlieg tuig te komen. Worden door Duitse wacht weggestuurd. Later een derde poging. Komen bij het ene eind vleugel met stuurstel enz. Neem vier stukjes aluminium mee. Precies een hoop oud ijzer!! Proberen bij de vleugel op het ijs te komen, mag niet (hier liggen bommen of stukken vlees, volgens de Duitsers). Later weer naar het eerste stuk. Overal op 't Zwanenwater liggen stuldcen en stukjes verspreid. Ook op het tweede water nog. Even voor de Zijperdijlc ligt nog een stuk vleugel, in duin dan. Op het ijs ligt de romp. Neem twee plaatjes van het vliegtuig mee, waarop Engelse woorden staan. In Petten zijn vannacht huiszoekingen gedaan naar vermis te Engelsen. Doch deze vindt men later als lij ken geheel bevroren in het ijs. Drie lichamen geborgen en een nog in het ijs vastgevroren. Vele Duitse wachten en grote belangstelling van Duitse zijde. Gesprek van de dag: Het vlieg tuig. 's Avonds al vroeg vliegen de 'Tommies' over. Lichtlcogels boven en bommen op Den Helder. Jan van Honschoten komt. Later op de avond is het boven het land (N.O.richting) erg licht. We denken dat dit het Noorderlicht is. Onrustige avond. Vrijdag 17 januari 1941. Gladde wegen. Sneeuwen. Ook op de dag. Tevens strenge vorst. Gisteravond bommen op Den Helder (3 doden, burgers). De waterlei ding getroffen. In Huisduinen staat een klein laagje water door de gesprongen leidingen op de straat. Bommen op de Marinewerf. Het 'Noorderlicht' achter 't Zand was bij Oude- sluis, tientallen branden, brisantbommen uitgeworpen op drie boerderijen. Varkenshok in brand. Anders geen schade. Te Anna Pau- lowna heeft Engels toestel een noodlanding moeten malcen: drie mannen gevat, één on gedeerd, commandant met gebroken benen, één met halfbevroren hoofd. Nog twee Engel sen gevlucht. Terug uit school gaan we op de Zijperdijlc kijken om de tweede vleugel te zien. Durven er niet heen omdat er Duitse wacht bij is. Vinden vreemde fles of zoiets. Denken dat het een bom is. Halen er twee Duitsers bij, die voorbijkomen. Het is een luchtfles. Er staan Engelse woorden op. Een vleugel van het vliegtuig wordt weggehaald. Zondag 26 januari 1941. Verschrikkelijk koud. Hard gevroren. Om elf uur met R. Vader en W. Broersen door duin naar begin tweede water. Daar ligt stuk van vliegtuig. We slopen eraf wat van onze gading is als aandenken. Daarna door het riet verder vinden we weer een stuk vliegtuig, Jannie Provily Dit was de kop in het Noordhollands weekblad van week 39/2002. Het ging over een Engelse bom menwerper van het type Whitley, die op de avond van de vijftiende januari 1941 boven Callants- oog in moeilijkheden kwam. Aangeschoten door een Duitse nachtjager stortte de bommenwerper korte tijd later brandend neer op het dichtgevroren Zwanenwater in het natuurgebied bij Cal- lantsoog. De stichting Aircraft Recovery Group was deze maand weer op zoek naar brokstukken van de Whitley. Woordvoerder Cees Broere van het onderzoeksteam vertelt over de achtergronden van zijn vrijwilligersgroep. De leden van de stichting speuren naar restanten van neergestorte vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Met name in de kustprovincies en in het IJsselmeer zijn nog honderden wrakken te vinden. -6.-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

De Clock van Callens-Ooghe | 2003 | | pagina 6