DELFDIJK DONGEDIJK 1929 -1966
In 'de Clock' die in september 1994 uitkwam, had Wim Zeeman naar aanleiding van een
foto met daarop zes jeugdige Callantsogers in Rotterdam, een stukje geschreven. Hierin
stond centraal het vracht- tevens passagiersschip DONGEDIJK en het anker voor de
Frankendaelschool.
Wim Zeeman vroeg zich af wat er van de DONGEDIJK geworden was.
Via Willem Barten, die in Rotterdam de scheepsarchivaris de heer Th.de Lorijn kende,
kwamen we een en ander over de DONGEDIJK te weet.
In juni 1966 werd
het verkocht en
kort daarop in
Taiwan na bijna 37
jaar 'trouwe
dienst' gesloopt.
BOUWTEKENING MOLEN
Op verzoek van enkele knutselaars is Cees Zwaan, de bouwer van onze weidemolen, hem
gaan tekenen. Het resultaat van deze geweldige klus vindt u op de achterste bladzij.
Knutselaars kunnen nu aan de slag. Als hun molen af is, hoort de redactie dat graag. Men
kan Cees Zwaan altijd om raad vragen. (02248-1852)
Ook een blik op de foto van de molen kan zeker bij de bouw ervan ondersteunend werken.
MOLENFOTO
De bijzonder fraaie foto van onze weidemolen is goed verkocht. Bets Zwaan heeft van de
2000 afdrukken er reeds 1350 kunnen verkopen.
Er zijn afnemers die de foto aan hun oude en toekomstige gasten sturen. Dat lijkt ons een
goede manier om Callantsoog te promoten.
Het schip werd gebouwd in 1926 op de scheepswerf Wilton in Schiedam. Het kreeg de
naam DELFDIJK. Het was 155 m lang, had drie dekken, 28 laadbomen en 20 elektrische lie
ren. Er waren 54 bemanningsleden en er was ruimte voor 30 passagiers. Het voer regelma
tig naar Canada en de U.S.A.
Op 10 mei 1940 werd het schip op weg van Antwerpen naar New York gebombardeerd en
beschadigd.
Op 24 januari 1950 liep het in de monding van de Weser op een mijn en werd zwaar
beschadigd. Bij Wilton Feyenoord werd het verbouwd. Er kwamen nieuwe motoren in, het
voorschip werd verlengd en er kwam een passagiersaccomodatie voor 52 personen. De
naam DELFDIJK verdween. Voortaan heette het DONGEDIJK. Vanaf 1952 voer het weer over
de wereldzeeën.
Holland-America
Line.
M.V. 'DONGEDIJK'
15