voortzette, maar dan in Engeland. Cornelius ontvluchtte in 1685, evenals zo'n 400.000 mede-Hugenoten (Franse protestanten) Frankrijk, nadat koning Fodewijk in dat jaar het Protestantisme tot illegale godsdienst had verklaard. In Fonden zou Gole junior vanaf 1689 veel succes oogsten aan het hof van onze stadhouder-koning William (of Orange) en koningin Mary Stuart. Kabinetten als pronkstukken van de elite Bij het succesverhaal van Pierre Gole hoort zeker een omschrijving van de door zijn meubelmakerij afgeleverde werkstukken. Naast de vele tafels gaat het hierbij om kasten, beter gezegd: kabinetten. De formaten hiervan lopen erg uiteen; soms zijn het wel 2 meter hoge, rijkelijk versierde pronkstukken, rustend op 4 tot 8 stevige kolommen. Er werden echter ook elegante exemplaren op kleiner formaat gemaakt. De kabinetten hebben gewoonlijk een groot aantal binnen- kastjes en laden, dikwijls met bewerkte of beschilderde deurtjes. Deze monumentale meubelstukken behoorden in de 17e eeuw tot de mode van de vorstenhoven, maar ook van de rijke Europese burgerij. Van de Parijse kabinetten van Pierre Gole en diens kunst broeders bestaan verschillende soorten. Zo zijn er ruime 'wapenkabinetten' voor vuur-en steekwapens, 'kunstkabi netten' met laden om kunstwerken (tekeningen, etsen e.d.) stofvrij te bewaren en 'rariteitenkabinetten'. Deze laatste opbergkasten waren bestemd voor exotische verzamelingen schelpen, veren en bijzondere gesteenten, kortom 'rariteiten' oftewel zeldzaamheden. Zo leverde Gole de koning bijvoor beeld twee kabinetten voor diens verzameling bergkristallen. Nadat Pierre Gole in zijn Parijse beginperiode in een tame lijk sobere stijl had gewerkt, werden zijn tafels en kabinetten langzamerhand uitbundiger en kostbaarder. Dit kwam voort uit de door de maker gebruikte, zeldzame materialen zoals diepzwart Afrikaans ebbenhout, dat aangebracht werd op een basisconstructie van Europese houtsoorten. Voor de versieringen gebruikte Gole vooral verschillende kleuren houtfineer en daarnaast dure materialen als schild pad, ivoor, parelmoer, natuursteen, been, tin, messing en brons. Hiermee bracht hij op het oppervlak van elk kabinet gestileerde vogels, vlinders en bloemenkransen, alsmede mythologische en Bijbelse figuren, medaillons en klassieke vazen, aan. De decoraties zijn op een geraffineerde manier met elkaar verweven. Het hierboven beschreven inlegwerk op kabinetten en tafels, waarvan de creatieve Gole de 'uitvinder' was, staat bekend als 'marqueterie'. Schoonzoon André-Charles Boulle heeft 4 Het Paleis van Versailles, de koninklijke residentie, waarvoor Pierre Gole een deel van het kostbare meubilair heeft geleverd. Het gebouwencomplex, omgeven door tuinen en parken, is later vergroot (schilderij door Pierre Patel, 1668, Musée de Versailles).

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Bergense kroniek | 2013 | | pagina 6